Winston Wolfe
28 oktober 2013 — By Mathias Vermeulen

Game on! (deel 3)

In onze vorige blogpost over games & gamification hadden we het iets uitgebreider over een aantal game elements die het engagement in je L&D-aanpak kunnen verhogen. Vandaag bespreken we heel kort twee leuke learning games.   1. Ribbon Hero 2.  Is het jou al opgevallen dat in de nieuwe Office-versies Clippy, het paperclipje dat jou […]

In onze vorige blogpost over games & gamification hadden we het iets uitgebreider over een aantal game elements die het engagement in je L&D-aanpak kunnen verhogen. Vandaag bespreken we heel kort twee leuke learning games.

 

Ribbon Hero1. Ribbon Hero 2.  Is het jou al opgevallen dat in de nieuwe Office-versies Clippy, het paperclipje dat jou altijd kwam vragen om je eventueel te helpen met een Office-probleempje, er (helaas?) niet meer is? RIP Clippy! De meest recente Office-versies werken immers al een ruime tijd met een goed uitgewerkt lint, ofte ribbon.  Om eindgebruikers echter vlot met dat lint te laten werken, heeft Microsoft een echte game ontwikkeld die als plugin geïnstalleerd kan worden in jouw Office-omgeving. Hoofdrolspeler is Clippy, die een echte reis doorheen de tijd maakt en de speler uitdaagt om enkele oefeningen met het lint tot een goed einde te brengen. Deze oefeningen spelen zich af in alle Office-toepassingen: Word, Excel, PowerPoint, Outlook, …  Aan jou om voldoende punten te scoren om naar een nieuw level te gaan en moeilijkere uitdagingen aan te gaan.

Onze raad: download het spel en test het zeker even uit. Het bezorgt je naast een pak fun ook nieuwe inzichten in hoe je met dat lint moet gaan werken.

 

TKG

2. The Knowledge Guru. Droom je binnen je organisatie al een tijdje om een eigen game te maken, maar worstel je bvb. met het verzamelen van nodige budgetten en het overtuigen van collega’s? Kamp je met een ware kennislacune binnen één of meerdere afdelingen? Dan kan The Knowledge Guru een pasklaar antwoord zijn.  Hierin word je als speler uitgedaagd om de Goeroe bovenop de Mountain of Wisdom van zijn troon te stoten. Dat kan door zijn berg via drie verschillende paden te betreden en de drie Rollen van Wijsheid te overhandigen.  Als organisatie kan je het spel aankopen en zelf de inhoud gaan bepalen. Je selecteert zorgvuldig de topics die je wil aansnijden, de doelstellingen die je wil bereiken en je koppelt hier vervolgens meerkeuzevragen aan. Zo creëer je in een handomdraai een eigen spel dat engagerend en motiverend werkt en bovendien leerrijk en zeer efficiënt is.

Onze raad: Geef dit zeker een kans, want het is een machtig en krachtig middel. Bij Winston Wolfe hebben we nauwe contacten met de ontwikkelaars en kunnen we jou zeker verder helpen in de ontwikkeling en implementatie van jullie eerste echte game! Geef ons dus zeker een seintje indien interesse.