Winston Wolfe
18 maart 2016 — By Mathias Vermeulen

Review #LSCon dag 2

Waar we na dag 1 van Learning Solutions (#LSCon) nog meldden dat het net geen grand cru was, werd dit vandaag tijdens dag 2 meer dan goedgemaakt. Man, wat hebben we ons vandaag geamuseerd. Alles begon met de openingskeynote van de voor ons onbekende David Kwong, een illusionist die ons perfect uitlegde hoe hij en zijn […]

Waar we na dag 1 van Learning Solutions (#LSCon) nog meldden dat het net geen grand cru was, werd dit vandaag tijdens dag 2 meer dan goedgemaakt. Man, wat hebben we ons vandaag geamuseerd.

DeAndre gifAlles begon met de openingskeynote van de voor ons onbekende David Kwong, een illusionist die ons perfect uitlegde hoe hij en zijn collega’s te werk gaan. En dit alles doorspekt met mindfucks, trucs, WTF-momenten en helemaal op het einde een door het publiek gecreëerd kruiswoordraadsel dat ons aan onze stoel nagelde. We kunnen er urenlang over doorbomen, maar finaal draaide het in zijn betoog volgens ons om één wijze les: “We set goals and then we work backwards”. En dat moeten we als leerprofessional ook voor ogen houden: ‘begin with the end in mind’! Voor het overige was/is de reactie van DeAndre Jordan alleszeggend voor deze keynote.

Daarna was het tijd voor vier ‘concurrent sessions’ en in tegenstelling tot dag 1 deden we in de namiddag één aanpassing aan ons programma. We zaten vandaag in sessies van uitsluitend gerenommeerde L&D’ers: Connie Malamed, Stevie Rocco, Bianca Woods en finaal een combo van Jane Bozarth, David Kelly, Cammy Bean en Jeannette Campos. Hieronder onze takeaways.

“Design is about visuals, text and graphic space.”

Connie Malamed loodste ons in haar ‘crash course in visual design’ doorheen een paar do’s en dont’s omtrent het gebruik van kleuren, lettertypes, visuals, … in eLearning-projecten. An sich misschien weinig tweet- en blogbaar materiaal, maar voor ons wel razend interessant. En als we dan toch één tip mogen geven: maak misschien eens gebruik van dingbats in je projecten!

“Can’t you just record the training I do now and put it online?”

Up next was Stevie Rocco, die ons een pak inzichten gaf over recent wetenschappelijk onderzoek omtrent video, usability en assessment. Wat wij onthielden uit deze sessie was dat niemand, op de L&D’ers na, eigenlijk echt wakker ligt van het LMS dat we gebruiken. Bovendien kregen we heel wat interessante inzichten over het feit dat testing voor, tijdens en na een leermoment wel degelijk predictief kan werken. En als bonus kregen we een pak tips over hoe we best multiple choice-vragen moesten opstellen. Aha!

“If you need an app and no one else can help, maybe you can hire… @eGeeking”

hellyeahInitieel hadden we een xAPI sessie gepland, maar de tools- en apps-afficianado in ons kon niet weerstaan aan deze sessie. Bianca Woods ging de uitdaging aan om een pak apps te delen die we konden gebruiken voor het editen van video, foto en audio. Bestaan er dan nog zoveel coole, leuke apps, horen we de goegemeente denken? Hell yeah! Een uur lang vuurde Bianca apps onze richting uit die we met veel plezier noteerden en/of downloadden. We zouden ze allemaal hier kunnen posten, maar we zouden ook kunnen verwijzen naar onze webinar volgende week. Als we er dan toch twee moeten vermelden: LEGO Movie Maker en Fly! You’re welcome!

“Employees don’t see it as Learning with capital L like we often do”

Een traditionele afsluiter van dag 2 van Learning Solutions (en DevLearn) de voorbije jaren is de Ignite-sessie waarbij op de koop toe enkel memes gebruikt worden. Steevast fun en inspiratie gegarandeerd en deze keer maakten we ook kennis met een nieuwe tool, nl. Umu. Wat konden we meer verlangen als bijna-afsluiter van de dag? Want het echte hoogtepunt is nog steeds DemoFest, waarbij bedrijven en leveranciers hun good practices kunnen delen met de aanwezigen. De vibe die dan in de zaal aanwezig is, is met geen woorden te beschrijven.

Maar toen was het toch tijd om March Madness te ervaren en de onvermijdelijke strijd aan te gaan met onze jetlag.