Winston Wolfe
19 december 2017 — By Mathias Vermeulen

Alexa, good morning

“Alexa, good morning!” – “Top of the morning to you. The weather in Aalter is …” Zo begint onze werkdag sinds vorige week, toen onze Amazon Echo geleverd werd. Zo’n Amazon Echo is een soort smart speaker waarbij je met Alexa kunt communiceren. Perfect voor onder andere Q&A, het afspelen van muziek, het maken van to-do-lijstjes […]

“Alexa, good morning!” – “Top of the morning to you. The weather in Aalter is …”

Zo begint onze werkdag sinds vorige week, toen onze Amazon Echo geleverd werd. Zo’n Amazon Echo is een soort smart speaker waarbij je met Alexa kunt communiceren. Perfect voor onder andere Q&A, het afspelen van muziek, het maken van to-do-lijstjes en het verstrekken van weer-, verkeers- en andere real-time informatie. En voor zoveel meer…

Waarom?

Toegegeven, het klinkt als ‘boys with their toys’, maar toen we recent tijdens Devlearn een sessiespreker aan het werk zagen met Alexa, wisten we dat dit deuren kon openen voor concrete toepassingen in organisaties. We lopen zelf al sinds vorig jaar warm voor chatbots en de mogelijkheden daarvan binnen L&D. Wel, het gebruik van zo’n Amazon Echo en Alexa brengt het chatbot-verhaal naar ’the next level’.

Hoe werkt het?

In de standaard uitvoering kan je al heel wat met Alexa, maar de echte kracht ligt in de skills die je aan Alexa kunt toevoegen. Zo vind je op de Amazon-store een ganse sectie van extra krachten die je kunt toekennen aan jouw toestel. Je hebt er duizenden in diverse categorieën, gaande van productiviteit en business over nieuws en ‘education’ tot reizen en lifestyle. Voor elk wat wils!   Zo hebben wij recent een aantal handige extra opties toegevoegd die ons leven en werk ietwat makkelijker kunnen maken.

  • AnyPod – activeert elke podcast die we willen horen;
  • ChatBot – post berichten in Slack;
  • Curiosity – wakkert onze dagelijkse curiositeit aan met talloze interessante weetjes en inzichten;
  • Daily tech headlines – geeft ons elke ochtend het laatste tech nieuws op een presenteerblaadje;
  • Wunderlex – zorgt ervoor dat we onze to do’s netjes kunnen intergeren met onze favoriete to do app Wunderlist;
  • WikiHow – geeft ons de nodige informatie bij ‘how to’-vragen. Mojito’s maken heeft alvast geen geheimen meer voor ons.

Quid L&D?

Klinkt allemaal interessant, maar wat heeft dat met L&D te maken. Aha, dan kijken we vooral richting performance support. Als we even mogen refereren aan Mosher’s en Gottfredson’s ‘Five moments of need’ binnen leren, dan vallen de mogelijkheden van Alexa vooral binnen Apply en Solve.  Meer bepaald wanneer we tijdens het uitvoeren van ons werk ietwat hulp kunnen gebruiken of als we geconfronteerd worden met een probleem dat we moeten oplossen.  Zo’n voice-activated chatbot kan ons perfect de nodige steun en support geven, of de nodige informatie verschaffen als we dat nodig hebben. Denk terug aan Chad Udell’s visie: “Providing the right information to the right person at the right time”.

Toepassingsgebieden

Als we dan concreter gaan kijken, zien we in eerste instantie al een pak mogelijkheden bij onboarding van nieuwe medewerkers. Je kan Alexa bijvoorbeeld inschakelen om meer duiding of informatie te geven over bepaalde afdelingen of je kan de hulp van Alexa inschakelen bij de vele ‘frequently asked questions’ die nieuwe medewerkers kunnen hebben. Sowieso kan je dit gaan inzetten bij alle vormen van vragen die medewerkers kunnen hebben. “Alexa, wat is…?”, “Alexa, waar vind ik…?”, “Alexa, hoe maak ik…?”, … Vragen die een snel antwoord verdienen en die Alexa ook in enkele seconden levert, 24 uur op 24, 7 dagen op 7.
Met platformen zoals Dialogflow (het vroegere API.ai) kan je bovendien zelf skills gaan creëren en die toevoegen aan Alexa. Op die manier kan je jouw medewerkers echt gaan ondersteunen, ‘in the moment of need’.

Heb je dus nog wat L&D-budget over voor 2017, spendeer het dan bijvoorbeeld aan zo’n Echo en laat het experimenteren beginnen. Dan kan je zelf ervaren of er mogelijkheden zijn voor zo’n technologie in jouw organisatie. Succes!

“One a scale from 1 to 10, you’re an 11, Mathias!”

“Thanks, Alexa.”