Winston Wolfe
20 februari 2017 — By Mathias Vermeulen

Anders rekruteren…

Ondanks de vele inspanningen die op vandaag gebeuren, lijkt het maar niet te lukken. Afstand nemen van Koning CV en Keizer Ervaring bij het aantrekken van nieuw talent. Nochtans kan het anders. Volledig anders. Vraag is alleen hoezeer organisaties en ook (executive) search-bureaus bereid zijn van hun vastgeroeste werkwijzes af te wijken. Wij gingen alvast op […]

Ondanks de vele inspanningen die op vandaag gebeuren, lijkt het maar niet te lukken. Afstand nemen van Koning CV en Keizer Ervaring bij het aantrekken van nieuw talent. Nochtans kan het anders. Volledig anders. Vraag is alleen hoezeer organisaties en ook (executive) search-bureaus bereid zijn van hun vastgeroeste werkwijzes af te wijken.
Wij gingen alvast op zoek naar 3 ‘andere’ manieren om naar talent te gaan kijken.

IBM Watson

Over Artificial Intelligence is al een pak inkt gevloeid. En terecht. Onze eerste kennismaking met AI binnen een HR-context kwam er via IBM Watson. Op het Watson-platform kan je immers een demo bekijken en uittesten van Watson’s Personality Insights. Deze Personality Insights halen karakteristieken van iemand naar boven op basis van hoe die persoon schrijft. Deze karakteristieken gaan over de ‘Big 5 Personality Traits, Values, and Needs’.
Idealiter heb je een tekst van minstens 1200 woorden nodig om een sluitende analyse te maken en voorlopig analyseert Watson nog geen Nederlandstalige teksten. Maar hij/zij werkt eraan, laat Watson ons in een eerste reactie weten. *knipoog*

Knack

Gaat AI toch nog een stapje te ver en schrikt dit je eerder af? Of speel je gewoon liever enkele games? Wel, dan heb je sinds enkele jaren Knack, een Silicon Valley startup die drie gratis mobiele games ontwikkelde om talent in kaart te brengen. Voorlopig is dit nog steeds onze persoonlijke favoriet, te meer we er sinds vorig jaar ook een boeiend ESF-project rond lopen hebben. Je speelt enkele games en krijgt nadien je persoonlijk rapport waarin je ‘knacks’ vermeld staan. Bovendien wordt dit ook gematcht met functies en studierichtingen die bij jouw profiel passen.
Een pak bedrijven gebruiken de games op vandaag ook al om vacatures op een andere manier te gaan invullen. Los van diploma en ervaring op zoek gaan naar dat ene talent? Via games? Het kan!

Apply Magic Sauce

En afgelopen weekend werd via Jelle Verdoodt onze aandacht gelegd op een project aan de University of Cambridge. Daar hebben ze naast hun eigen – op Watson gebaseerde – versie van de text analyzer ook een tool die een screening doet van je Facebook-profiel en dit gaat koppelen aan onder andere de Big 5 Personality Traits, Values and Needs’. Of, zoals ze het zelf omschrijven: “A personalisation engine that accurately predicts psychological traits from digital footprints of human behaviour.” Bij deze Facebook-screening is het wel belangrijk om een up-to-date profiel te hebben met voldoende likes. Desalniettemin: proberen!

So?

Er heerst vooralsnog veel scepsis op allerlei tools die anders naar talent en rekrutering kijken. Gaat het hier om protectionisme van een zeer lucratieve business? Gaat het om ongeloof in de wetenschappelijke onderbouw? Of om het feit dat algoritmes meer over een mensen menen te weten dan… de mens zelf? Geen idee, maar feit is wel dat bedrijven die als eerste op de innovatieve kar durven springen een grote voorsprong nemen op hun concurrenten. Wie durft?