Winston Wolfe
4 april 2016 — By Mathias Vermeulen

Be more like MacGyver…

Afgelopen weekend hadden we de eer (nu ja, we moesten er wel eerst voor betalen) om onze grootste jeugdheld te ontmoeten, met name MacGyver. In  het echte leven uiteraard beter bekend als Richard Dean Anderson en voor sci-fi fans voor altijd Jack O’Neill uit Stargate SG1. Plaats van dit gebeuren was Flanders Expo in Gent, […]

MacGyverAfgelopen weekend hadden we de eer (nu ja, we moesten er wel eerst voor betalen) om onze grootste jeugdheld te ontmoeten, met name MacGyver. In  het echte leven uiteraard beter bekend als Richard Dean Anderson en voor sci-fi fans voor altijd Jack O’Neill uit Stargate SG1. Plaats van dit gebeuren was Flanders Expo in Gent, waar FACTS werd georganiseerd, “the home of all things sci-fi, comics, anime and cosplay”.

Uiteraard was de komst van MacGyver dé reden waarom we naar Gent afgezakt waren en hoewel het initieel een louter persoonlijke aangelegenheid was, begonnen gaandeweg een aantal professionele raakpunten met MacGyver naar boven te komen. En toen we enkele quotes uit het interview in het Nieuwsblad lazen, wisten we het zeker. ‘We should all be more like MacGyver’. Daarom, een korte ode aan onze jeugdheld en aan de L&D ambacht…

“En de boodschap was niet verkeerd: los je problemen op met de middelen die je hebt.”

Het is ons al enige tijd een doorn in het oog, de noodzaak van HR (en bij uitbreiding meerdere takken van de business) om alles maar te gaan uitbesteden. Een vacature? Daar hebben we een searchbureau voor! Communicatie? Da’s per definitie voor onze externe communicatiepartner! Een leerbehoefte? Even een rondje bellen, natuurlijk! En zo kunnen we wel nog even doorgaan. Maar zou onze job niet veel leuker, uitdagender, extra motiverend zijn, mochten we eerst zelf eens proberen deze issues te tackelen in plaats van een puur uitvoerende rol aan te nemen? Of, zoals een fel gewaardeerde L&D-collega het altijd mooi verwoordt: “om meer te zijn dan puur het makelaartje”. Dan, en pas dan, kunnen we een echte meerwaarde gaan betekenen, een volleerde strategische partner, in plaats van de ‘course vending machine’ die we op vandaag meestal zijn.

“Ook: improviseer in het leven. Ik wil niet beweren dat het een universele waarheid is. Maar het is wel mijn waarheid.”

En als we dan verder nederdalen in de krochten van leren in organisaties, dan schreven we destijds al een blogpost om meer als Professor Barabas te zijn. Vandaag herhalen we deze boodschap met een andere protagonist: wees een beetje meer MacGyver. Trek je af en toe eens terug, sluit de deuren van je bureel en ga aan de slag, improviseer, ontdek, faal en herbegin, … Lap even de dagelijkse sleur aan je laars en beschouw het als je plicht om in het belang van de organisatie en haar medewerkers te improviseren! Beschouw het verdorie ook als je plicht ten opzichte van de mooie ambacht die we uitoefenen! Haal met andere woorden de paperclips, je zakmes en dat stukje tape naar boven om de spreekwoordelijke slechteriken een hak te zetten.

“Als ik nu naar MacGyver kijk, denk ik bij momenten: God, dat is knullig. (…) Maar ik ben er fier op!”

Het is die fierheid die we als L&D’er ook hoog in het vaandel moeten dragen. MacGyverGIFWe zullen absoluut geregeld eens falen en mislukken, maar net zoveel keren zullen we ook knappe resultaten halen en een echt impact hebben. En hoeft het er daarom altijd zo mooi en afgelikt uit te zien? Uiteraard niet, het is uiteindelijk het eindresultaat dat telt! Want onthoud wat Guy Kawasaki ooit zei: “Don’t worry, be crappy”.

Bedankt, MacGyver, om onze ogen nogmaals te openen. We vergeven je daarom ook het dragen van die driekwartsbroek tijdens de fotoshoot en zullen deze namiddag zeker nog eens één van je DVD’s afspelen. For old times’ sake!

Getekend
Een eeuwige fan