Winston Wolfe
12 september 2017 — By Mathias Vermeulen

Compliance MOOC

Het was geleden van de tijd toen de dieren nog spraken, iedereen nog vol spanning zat uit te kijken naar een eLearningmodule en elke L&D-professional vol lof was over zijn/haar LMS. Lang geleden dus, dat we nog eens een compliance training volgden. Uit vrije wil dan nog wel. En online. En verdomd inspirerend. Huh? Kader […]

Het was geleden van de tijd toen de dieren nog spraken, iedereen nog vol spanning zat uit te kijken naar een eLearningmodule en elke L&D-professional vol lof was over zijn/haar LMS. Lang geleden dus, dat we nog eens een compliance training volgden. Uit vrije wil dan nog wel. En online. En verdomd inspirerend. Huh?

Kader

Eerst snel even omschrijven waar dit over gaat. Bij deze de Engelstalige Wikipedia-definitie van ‘Compliance training’ die door de DeepL-vertaalalgoritmes geduwd werd: “Compliance training verwijst naar het proces van opleiden van werknemers over wetten en voorschriften die van toepassing zijn op hun dagelijkse verantwoordelijkheden. Een organisatie die zich bezighoudt met compliance training hoopt doorgaans verschillende doelen te bereiken: (1) het vermijden en opsporen van schendingen door werknemers die kunnen leiden tot wettelijke aansprakelijkheid voor de organisatie; (2) het creëren van een meer gastvrije en respectvolle werkplek; (3) het leggen van de basis voor een gedeeltelijke of volledige verdediging in gevalvan wanpraktijken door werknemers ondanks de opleidingsinspanningen van de organisatie; en (4) het toevoegen van bedrijfswaarde en een concurrentievoordeel.”
In een notendop: verplichte, saaie, vaak weinig waardetoevoegende kost, die bovendien vaak elk jaar terugkeert.

via GIPHY

Status

Hoe mooi het leven van een L&D-professional ook moge zijn, dergelijke verplichte trainingen komen vaak bij jouw verantwoordelijkheden terecht. Meestal niet de meest boeiende taak uit je functieomschrijving, maar wel die waarvoor de organisatie je vaak het meest achter de veren zit. “Heeft iedereen de training al gevolgd?” “Morgen hebben we audit, iedereen heeft zijn handtekening toch op het papiertje gezet?” “Wat doen we met mensen die de training nog niet gevolgd hebben? Extra sessies organiseren?”
Gelukkig werd jaren geleden eLearning aangewend om deze trainingen mee op te vangen. Wat helaas leidde tot de slechte naam die eLearning op vandaag nog steeds heeft. Mensen denken, badend in het zweet, nog steeds terug aan die ellenlange powerpointpresentaties met een voice-over, met op het einde het obligate testje. Bweurk.

En toch

Lovenswaardig vond ik het dan ook toen HT2 Labs de uitdaging aanging om via hun leerplatform Curatr te bewijzen hoe Compliance Training wel een zeer waardevolle invulling kan krijgen. Ze hadden het topic van ‘Fire Safety’ gekozen, maar deze MOOC wou vooral aantonen dat social online learning – ongeacht het thema – toegevoegde waarde kan bieden voor zowel deelnemer als organisatie. In een razendtempo gingen we door de cursus, bekeken we video’s, lazen we artikels, vulden we een online vragenlijst in en vooral: dachten we na, reflecteerden we en deelden we ervaringen met andere deelnemers. Het kan dus klaarblijkelijk toch anders!

Onze lessen

Uit deze korte en krachtige MOOC hebben we dan ook enkele waardevolle lessen getrokken. Lessen waardoor we voor het eerst vol overgave durven zeggen dat Compliance Training best wel ok kan zijn.

  • Het sociale aspect is perfect voor op het eerste zicht minder toegankelijke thema’s. Mensen praatten in de MOOC honderduit over ‘fire safety’ en deelden hun eigen ervaringen.
  • Het creëren van de context in elk level/hoofdstuk. “Waarom is dit belangrijk? Waarom zit net dat stukje in de opleiding?” Dit zijn essentiële zaken die we vaak dreigen te vergeten, maar die zeker hier van grote waarde bleken.
  • De link naar een mogelijke thuissituatie, waardoor mensen beter begrijpen waarom dit net zo belangrijk is voor een organisatie. “Hoe is het met de brandveiligheid thuis? Welke actie kan je doen om die te verbeteren?” Dit komt misschien aan bod in klassikale leermomenten, maar wordt online quasi altijd over het hoofd gezien.
  • De user-generated content, waardoor mensen zelf actief participeren en nadenken. “Neem een foto van…” “Deel een video over…” “Schrijf jouw actiepunten neer die…”
  • De open vraagstelling die mensen als het ware dwingt om na te denken over het topic. “Wat zijn obstakels om van jouw werkplek naar de nooduitgang te gaan?” “Wat kan je verbeteren in je werkomgeving?”

Kortom, great job HT2Labs en wat ons betreft nog meer van dat!