Winston Wolfe
15 september 2014 — By Mathias Vermeulen

Denkt L&D soms out-of-the-box?

Wij houden ervan, van conferenties en seminaries. Enkel de batterij van onze smartphone durft dan wel eens te protesteren onder het massale getweet, maar dat is slechts een futiel intern probleempje… Hoedanook, als we een conferentie of een seminarie kiezen, dan gaan we geregeld voor events waarbij we niet noodzakelijk tot de echte doelgroep behoren, maar […]

Wij houden ervan, van conferenties en seminaries. Enkel de batterij van onze smartphone durft dan wel eens te protesteren onder het massale getweet, maar dat is slechts een futiel intern probleempje…

Hoedanook, als we een conferentie of een seminarie kiezen, dan gaan we geregeld voor events waarbij we niet noodzakelijk tot de echte doelgroep behoren, maar waarbij de thematieken op termijn wel eens een impact op L&D kunnen hebben. Anders hebben we toch wel eens het gevoel dat we net iets te veel op een ons-kent-ons L&D-festijn aanwezig zijn.

Neen, geef ons dan maar geregeld eens topics en seminaries die ons echt dwingen om na te denken over haalbaarheid en toepasbaarheid binnen leren, die ons achteraf opzadelen met een ganse boel ideeën (en ontgoochelingen) en die ons elke keer weer het gevoel geven dat we binnen Learning & Development nog heel veel kunnen realiseren. Als we maar durven om eens buiten de lijntjes te kleuren en te kijken bij de buren.

Zo waren wij recent op #GAUCbe, een ééndaagse conferentie enkel en alleen gewijd aan Google Analytics. Dit event, georganiseerd door Bloovi, gaf ons heel wat inzichten in de mogelijkheden van dataverzameling en data-analyse. En net nu Big Data binnen L&D om de hoek komt loeren, was dit een ideale eye-opener en een bevestiging dat er met de grote voorraad aan data een pak te leren en te doen valt. De presentaties van #gaucBE vind je trouwens hier.

 

Binnenkort staan in ons land trouwens nog twee razend interessante en inspirerende conferenties op de agenda die wij absoluut aanraden:

1. Creativity World Forum op 5 en 6 november in Kortrijk, via Flanders DC. Het CWF omschrijft zichzelf als “Europe’s biggest conference about entrepreneurial creativity”. Dit unieke event heeft dan ook topsprekers als Guy Kawasaki (ex-Apple en de man achter het magnifieke Canva) en Will.I.Am (Black Eyed Peas, maar vooral ook mede oprichter van Beats), dus een uitvlucht kan je amper bedenken. Creativiteit en innovatie gaan immers hand in hand met L&D. Inspiratie gegarandeerd!

 

2. Mobile Day op 20 november in Antwerpen. “Nieuws lezen, shoppen, bankieren, e-mails checken: we doen het massaal op de smartphone. It’s all about Mobile! Maar hoe ga je nu als organisatie om met deze digitale disruptie?”  Het centrale thema van dit event sluit dan weer zeer nauw aan bij mobile learning en de uitdagingen die hier liggen voor L&D.

 

Dus, beste L&D-vrienden, gooi het traditionele juk even af en bezoek enkele events die eventueel buiten de comfortzone liggen, maar die je gegarandeerd opzadelen met een pak inspiratie!

Afspraak in Kortrijk of Antwerpen?