Winston Wolfe
27 oktober 2017 — By Mathias Vermeulen

#DevLearn 2017 – dag 2

Damn, ook de tweede dag DevLearn zit er al op. En net zoals gisteren was het vandaag wederom een zeer goede conferentiedag: behoorlijk krachtige keynote, enkele leuke sessies en een paar nieuwe L&D-mensen ontmoet. Wat kunnen we nog meer wensen?   Reading is the single most important activity to increasing knowledge. De opener van vandaag […]

Damn, ook de tweede dag DevLearn zit er al op. En net zoals gisteren was het vandaag wederom een zeer goede conferentiedag: behoorlijk krachtige keynote, enkele leuke sessies en een paar nieuwe L&D-mensen ontmoet. Wat kunnen we nog meer wensen?

 

Reading is the single most important activity to increasing knowledge.

De opener van vandaag was voor LeVar Burton, acteur en regisseur en bovendien een rasechte verteller. LeVar werd wereldberoemd als Kunta Kinte in de tv-reeks Roots en uiteraard ook als Geordi La Forge in Star Trek: the Next Generation. Daarnaast was hij ook de host van Reading Rainbows, waarmee hij maar liefst 12 Emmy’s won. Een grote naam dus. In zijn keynote sprak hij over het belang van storytelling en over hoe cruciaal lezen is voor kinderen (en volwassenen). Zijn ganse verhaal was opgebouwd rond zijn leven en zijn ervaringen, met een mooie referentie naar zijn recent overleden moeder. Toen hij zijn verhaal kracht bijzette met een fragment uit Roots, kon je een speld horen vallen in de zaal. Adembenemend.  Was dit echter een keynote grand cru? Net niet, maar zijn persoonlijke manier van vertellen maakte wel dat zijn verhaal van begin tot einde uitermate boeide.

 

We tend to overhype new technologies for learning. The evidence is just starting.

Daarna was het tijd voor een evidence-based sessie over games. Spreker van dienst was dr. Ruth Clark, die even daarvoor een Guild Master Award in ontvangst mocht nemen. Dr. Clark zorgt al jaren voor een kritische wetenschappelijk onderbouwde noot bij het inzetten van games in leren en nam ons in haar sessie mee doorheen divers wetenschappelijk onderzoek dat uitgevoerd werd. In tijden waarin games en gamification te pas en te onpas ge- en misbruikt worden, was dit zowaar een sessie die alles netjes in een mooi perspectief plaatste. Bottomline kunnen games wel degelijk een groot effect hebben op leren mits we altijd het design, het doel en de doelgroep voor ogen houden. Dit staafde ze met verschillende voorbeelden van games die goed en niet goed ingezet werden. En met de wetenschappelijke research erachter. Bovendien eindigde ze met een overzicht van welke elementen zorgen voor de beste effecten bij games: goed uitgewerkte feedback, audio ipv tekst en self-explanation.

(NB. Er is zelfs research dat uitwijst dat first-person shootergames positieve effecten kunnen hebben op bepaalde aspecten van leren.)

 

Always focus on Audience – Context – Technology.

Na de middag was het aan Scott Mccormick om ons mee te nemen in de wondere wereld van User Experience en design thinking. Scott was tot voor kort werkzaam bij Float Learning, maar heeft recent zijn eigen bedrijfje opgericht: Emergent Enterprise. Op zijn website vind je een pak artikels die hij verzameld heeft over UX, AI, mobile, performance support, … Een must om even te checken.
En zoals bij elke sessie die Scott host, deelde hij ook hier terug gigantisch veel resources. Denken we maar aan Teachable Machine, de ’empathy map’ en dschool. Zijn verhaal zelf was opgebouwd rond ACT: audience, context & technology. Rond deze drie zaken draait het immers bij ontwerp en ontwikkeling van leeroplossingen. Geïllustreerd met voorbeelden uit oa. de bouw- en de zorgsector gaf hij ons alvast veel stof tot nadenken.

 

Love the ‘SMACK’ stack -> social, mobile, analytics, cloud and knowledge management.

Eindigen deden we vandaag met Robert Gadd, die ons een goed beeld gaf van de huidige staat van L&D en onder andere de rol van het LMS hierin besprak. Aanleiding van zijn verhaal was een artikel van Josh Bersin waarin hij dit jaaraangaf dat bedrijven stilaan het LMS vaarwel zeggen. Ja, inderdaad, datzelfde artikel waarover wij enkele weken geleden ook al een post schreven. Moraal van het verhaal was dat het LMS bijlange niet dood is, maar dat er stilaan wel nieuwere systemen op de markt komen die compatibel kunnen/moeten zijn met het LMS. Denken we aan oa. Learning Experience Platforms (Degreed & EdCast), Program Experience Platforms (EdX & Intrepid), Learning Record Stores (LearningLocker, Yet Analytics & Watershed) en Content Libraries (BizLibrary & SkillSoft).
Data interoperability wordt hierbij cruciaal, ook al houden vooral de grote LMS-spelers zich hier nog niet echt mee bezig. De SumTotals, SuccessFactors en Saba’s van deze wereld rekenen zich nog steeds gigantisch rijk met hun traditioneel verhaal en bekommeren zich niet echt om pakweg xAPI.  Een grote uitdaging voor de L&D-professional dus om hier iets aan te veranderen!
Overall een goede sessie en een mooie opwarmer voor DemoFest.

 

Tijdens DemoFest zagen we enkele coole AR-projecten die echt wel knap ineenzaten en die bvb. aantoonden dat er wel degelijk potentieel zit voor Augmented Reality binnen L&D. Met een lekker drankje in de hand gingen we zo van project tot project en legden we enkele nieuwe contacten. Uitschieter in alle eenvoud was het project van Kevin Thorn. Elke vrijdag werkt hij verder aan een eigen persoonlijk project om zijn eigen skills aan te scherpen en laat hij intussen mensen meevolgen via Facebook Live. Bovendien kan je nadien alles nog eens bekijken én nalezen op zijn blog. Van Working Out Loud gesproken!

En toen was het 6pm, tijd om ons klaar te maken voor Miami Dophins vs. Baltimore Ravens en om de laatste hand te leggen aan de presentatie van onze eigen sessie. Yeah!