Winston Wolfe
16 maart 2015 — By Mathias Vermeulen

Drones & performance support: a match made in heaven?

“Wat heb je nu weer gekocht?” is vermoedelijk de meest gestelde vraag in onze richting de voorbije maanden. Welaan, we hebben enkele weken geleden een drone gekocht. Een mini-drone, om heel eerlijk te zijn, voor amper 70 euro. Niet om te spelen, natuurlijk (kuch kuch), maar om uit te testen als leerondersteunende tool. Maar zullen drones überhaupt […]

“Wat heb je nu weer gekocht?” is vermoedelijk de meest gestelde vraag in onze richting de voorbije maanden. Welaan, we hebben enkele weken geleden een drone gekocht. Een mini-drone, om heel eerlijk te zijn, voor amper 70 euro. Niet om te spelen, natuurlijk (kuch kuch), maar om uit te testen als leerondersteunende tool. Maar zullen drones überhaupt aan de bak komen binnen learning support?

De vraag intrigeert klaarblijkelijk meerdere mensen, want ook Ger Driesen wijdde er onlangs een mooie blogpost aan. En een tijdje geleden had ook Elliot Masie de vraag al eens opgeworpen. We verkeren dus klaarblijkelijk in goed gezelschap.

 

DroneDe drone – een introductie

Een drone wordt volgens Wikipedia omschreven als een onbemand luchtvaartuig zonder piloot aan boord. De toestellen worden op afstand bestuurd, waarbij de bestuurder zich in de nabijheid kan bevinden, maar ook op duizenden kilometers afstand. Er zijn ook autonomere toestellen, die volgens een geprogrammeerde opdracht handelen. Het moge duidelijk zijn dat onze drone niet zo extreem is qua mogelijkheden: het toestelletje weegt amper enkele gram, is redelijk klein (maar zeer vinnig) en heeft geen geprogrammeerde routingmogelijkheden.

 

Leren?

Op vlak van leren an sich zullen de toestellen vermoedelijk niet onmiddellijk grote impact hebben, maar er zijn wel degelijk een aantal mogelijkheden waarbij drones ingezet kunnen worden. Zo zijn we overtuigd dat drones binnenkort hun intrede zullen maken binnen de sport als performance support tool. Stel je zo maar even voor dat Michel Preud’homme tijdens Play-Off 1 een belangrijke tactische wijziging doorvoert op basis van beelden van de drone die zijn assistent bestuurt. Van learning on the spot gesproken!  En vooraleer je in een lachbui schiet: als we refereren aan Mono Burgos die als eerste Google Glass gebruikte als tool tijdens een wedstrijd van Atletico Madrid, lijkt het ons zeker geen vreemde redenering.

 

 

Maar laten we even terugkeren naar een meer business-like setting: stel je even een onthaalprogramma voor waarbij je nieuwe medewerkers laat kennismaken met het bedrijf en de bedrijfsterreinen middels een drone. Lijkt ons alvast veel leerrijker dan een saaie rondleiding via platgetreden paden. Laat de mensen zelf het bedrijf ontdekken en zelf letterlijk en figuurlijk richting geven aan hun onboarding. Begin je ook de kansen te zien?

 

Problemen

Nu we echter daarnet Google Glass aangehaald hebben, komen we onmiddellijk uit bij één van de grootste problemen: wat met privacy? Google Glass is als consumentenproduct geen succes geworden omwille van onder andere de privacy-discussie en bij drones en hun camera zal dit ongetwijfeld niet anders zijn. De vraag hier zal bovendien zijn hoe de wetgeving omgaat met drones, want op vandaag is het ook op dat vlak (voor ons althans) koffiedik kijken.

Bovendien is ook de vliegvaardigheid een potentieel probleem, want – en nu spreken we uit eigen ervaring – zo’n toestel feilloos laten vliegen zonder brokken te maken is niet zo evident.

 

De toekomst

Of drones een toekomst hebben als learning support middel valt wat ons betreft af te wachten, maar feit is wel dat ze redelijk wat mogelijkheden hebben. En het is en blijft natuurlijk de max om met zo’n toestelletje te vliegen… Boys with their toys, weet je wel.