Winston Wolfe
23 september 2013 — By Mathias Vermeulen

Game on! (deel 1)

Gamification is één van de nieuwe trends binnen het L&D landschap. Waar het in marketingmiddens al een tijdje wordt toegepast, vindt het nu ook stilaan zijn weg binnen opleiding en ontwikkeling. Maar wat is gamification juist? En hoe ga je er mee aan de slag?  Gamification is – in slechts enkele woorden – het toepassen […]

Gamification is één van de nieuwe trends binnen het L&D landschap. Waar het in marketingmiddens al een tijdje wordt toegepast, vindt het nu ook stilaan zijn weg binnen opleiding en ontwikkeling. Maar wat is gamification juist? En hoe ga je er mee aan de slag? 

Gamification is – in slechts enkele woorden – het toepassen van gamedenken en gametechnieken in een niet-game omgeving. Via gamification motiveer en stimuleer je – door de gametechnieken – dus mensen om hun gedrag aan te passen of om een bepaalde competentie aan te scherpen.

En bij games & gamification hoort nu eenmaal ook fun. Een mooi voorbeeldje van hoe een aantal funaspecten gedrag kunnen wijzigen, vind je trouwens in dit filmpje over de Piano Stairs.

Als we dit echter willen vertalen naar een concrete leeromgeving, dan moeten we eerst wat dieper inzoomen op de definitie van gamification. Wat zijn een aantal van deze gametechnieken, of game mechanics zoals ze vaker worden genoemd?

Gametechnieken zijn in se een verzameling van regels en feedback loops die het spelen van een spel aangenamer en leuker moeten maken. Een aantal voorbeelden zijn: punten, levels, status, … maar evenzeer een goed verhaal, fantasy, duidelijke en onmiddellijke feedback, …

Meer daarover in een volgende post!