Winston Wolfe
5 oktober 2013 — By Mathias Vermeulen

Game on! (deel 2)

Vorige week vertelden we iets over gamification als één van de nieuwe trends binnen het L&D landschap. Vandaag zoomen we verder in op gamification en vertellen we iets meer over de zogenaamde game elements die we in ons leerbeleid kunnen incorporeren.   We hebben er een aantal geselecteerd die de moeite zijn om in overweging […]

Vorige week vertelden we iets over gamification als één van de nieuwe trends binnen het L&D landschap. Vandaag zoomen we verder in op gamification en vertellen we iets meer over de zogenaamde game elements die we in ons leerbeleid kunnen incorporeren.

 

We hebben er een aantal geselecteerd die de moeite zijn om in overweging te nemen en die er gegarandeerd voor zorgen dat de motivatie en het engagement in jouw opleiding de hoogte in zullen gaan.

1. Competitie – voeg wat extra competitie toe, door bijvoorbeeld gebruik te maken van een ‘leader board’ of van elementen die cursisten tijdens de opleiding behaald hebben.  Zo kunnen ze zich gaan vergelijken met hun ‘peers’ en ontstaat een dynamiek om toch minstens even goed te doen als hun collega’s.

2. Ruimte voor sociale dialoog – mensen zijn sociale dieren en houden ervan om over hun realisaties te praten. Bouw dit ook in, zo’n moment.  Laat de mensen pronken met hun verwezenlijkingen. Show your work! Even off-topic: in die context raden we aan om eens een inspirerende webinar te volgen van Jane Bozarth (@JaneBozarth) rond #ShowYourWork!

3. Punten en ‘levels of completion’ – mensen weten graag waar ze staan, hoever ze staan en wat ze nog moeten doen om hun doel te realiseren. Gebruik dit ook in je training!

4. Uitdagingen en levels – mensen gaan onbewust in een andere modus de training aanvatten en zullen meer hun fantasie gaan gebruiken. Het engagement zal automatisch de hoogte ingaan. Denk hierover na bij het uittekenden van je opleiding. Creëer een verhaal, vertel een uitdaging, zorg ervoor dat mensen vanaf de eerste minuut mee zijn in jouw ervaring!

Al deze punten, badges, levels, … vormen een deel van de kracht van het geheel, maar zijn tevens ook de grootste kritische factor in het verhaal. Veel mensen doen gamification af alsof het enkel hierom zou draaien. In dat geval was dit ongetwijfeld de beste game ter wereld: http://www.progresswars.com!

In een volgende post vertellen we jou wat meer over heuse learning games en tonen we twee leuke voorbeelden.