Winston Wolfe
18 september 2018 — By Mathias Vermeulen

Hate it or love it…

Ten huize Winston Wolfe lopen er anno 2018 twee meisjes rond die in het lager onderwijs zitten. Eentje is net gestart in het eerste leerjaar, de andere zit in het vierde. Meer en meer zet hun school in op digitalisering en gebruiken ze sinds enkele jaren onder andere het leerplatform Bingel. Op het eerste zicht […]

Ten huize Winston Wolfe lopen er anno 2018 twee meisjes rond die in het lager onderwijs zitten. Eentje is net gestart in het eerste leerjaar, de andere zit in het vierde. Meer en meer zet hun school in op digitalisering en gebruiken ze sinds enkele jaren onder andere het leerplatform Bingel. Op het eerste zicht weinig wereldschokkends, ware het niet dat de manier waarop de twee kleine Wolfianen met het platform omgaan niet meer kon verschillen.

Bingel?

Bingel is een leer- en oefenplatform waarbij elk kind een unieke login heeft en gekoppeld is aan een school en een specifieke klas. De leraar heeft een eigen systeem waarbij hij/zij oefeningen kan klaarzetten voor de ganse klas, of gedifferentieerd op basis van het huidig niveau van het kind. Voor de kinderen zelf is er een grafisch leuk getekende omgeving waarbij elke leerjaar een eigen wereld heeft. Als kind maak je je oefeningen, verdien je punten/credits waarmee je nadien spelletjes kan spelen of je avatar kan aanpassen. De instant feedback die je krijgt bij elke oefening is ook een absolute meerwraade. Kortom, Bingel is een voorbeeld van gamification van leren…

Hoe reageren de kinderen?

De oudste dochter werkt nu al enkele jaren met het platform, terwijl de jongste er net mee gestart is. Die laatste is dan ook in de wolken: ze mag op de tablet oefeningen maken (hoera, de tablet!), ze kan haar avatar lekker aankleden zoals zij dat wenst (prinsessen, iemand?) en ze vindt het leuk om als beloning spelletjes te spelen. De oudste vindt het dan weer eerder ‘stom’. Zij heeft al meer ervaring met tablets, is dan ook in de ban van Musical.ly (of liever TikTok) en speelt geregeld games zoals Minecraft en SimCity.  En zoals The Who zingt: “(She) won’t get fooled again.” Voor haar is Bingel eerder een (lichte) straf, want haar leefomgeving en haar ervaring met digitale tools is al verder geëvolueerd. De spelletjes op Bingel spreken haar niet meer aan, want haar benchmark ligt iets hoger. En ook het aanpassen van de avatar is voor haar minder aantrekkelijk geworden. We zitten hier dus met twee Bingel-gebruikers wiens mening niet verder uit elkaar kon liggen.

So what?

Zoals vele leerplatformen die we in onze organisaties gebruiken, worstelt Bingel volgens ons ook met de eindgebruiker. Tussen het eerste en zesde leerjaar verandert een kind zo snel en zo veel, dat één platform met dezelfde insteek moeilijk tegemoet kan komen aan de noden en wensen van die verschillende doelgroepen. Ook in onze organisaties vergeten we soms rekening te houden met wat al onze medewerkers echt nodig hebben in zo’n leerplatform.  We denken wel dat iedereen het ok zal vinden, dat ze spontaan de weg gaan vinden naar het platform, … Maar in de praktijk dreigen we ze er eerder mee te straffen, zeker als we de mensen ‘verplichten’ met die vaak ellenlange, saaie compliance modules. Zeker als we in onze organisaties dat platform ook nog eens niet gebruiksvriendelijk maken, door de informatie ver weg te verstoppen en door als doekje voor het bloeden inefficiënte game-elementen gebruiken, … Leren is echt wel veel te belangrijk om anno 2018 nog te denken dat eender welk online platform het antwoord biedt op de digitale uitdagingen.

Dus?

Kortom, Bingel zou zich misschien iets meer mogen inleven in de leefwereld van hun volledige doelgroep en dat moet eigenlijk elke provider en elke organisatie die met een leerplatform werkt. Leef je in in de leefwereld van je doelgroep. Enkel zo heb je kans op een grote adoptiegraad van je applicatie.

Los daarvan: keep up the good work, Bingel. Want er zit – los van onze mening hier – gigantisch veel potentieel in jullie systeem!