Winston Wolfe
20 september 2017 — By Mathias Vermeulen

Het leven van…

Het leven van een L&D-professional, het is ons wat! Volgens alle hedendaagse rapporten moeten ze meer met alle lagen van de organisatie in dialoog gaan. Om aan te sluiten bij ‘de business doelstellingen’… Makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom gingen we undercover op onderzoek, om iedereen inkijk te geven in ‘The life of L&D’. In die […]

Het leven van een L&D-professional, het is ons wat! Volgens alle hedendaagse rapporten moeten ze meer met alle lagen van de organisatie in dialoog gaan. Om aan te sluiten bij ‘de business doelstellingen’… Makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom gingen we undercover op onderzoek, om iedereen inkijk te geven in ‘The life of L&D’. In die zin hebben we de voorbije weken her en der verspreid over het land L&D-microfoontjes gehangen. Met die microfoontjes konden we enkele gesprekken van L&D’ers met interne en externe stakeholders capteren.  Onderzoeksjournalistiek zowaar, door Winston Wolfe.

C-level

C. Zeg [insert naam L&D’er], je weet dat ik ontwikkeling zeer belangrijk vind! Meer nog, ik vind leiderschap prioritair in onze nieuwe visie richting 2020. Zonder goede leiders geen goed team. Ik wil dat je daarom met spoed een driedaagse teambuilding voor alle C-leveldirectors op de agenda zet. Liefst in de Ardennen. Met een death ride erin! En natuurlijk twee maaltijden per dag met aangepaste wijnen.

LD. Euhm… Prima. Zijn er nog focuspunten voor dit jaar?

C. Uiteraard! Ik heb gelezen over dat 702010-model. Moesten we nu eens meer gaan doen met die ’70’? Ja, ik wil dat je die 70 implementeert. Dan verhogen we onze inspanningen en dalen de kosten die eraan verbonden zijn. Win-win voor iedereen.

LD. Maar, euhm, dat 702010-verhaal is niet echt…

C. Sorry, het staat al lang in jouw objectieven voor komend jaar. En, voor ik het vergeet. Onze teambuilding moet je niet in dat LMS-systeem stoppen. Wij hebben wel andere dingen te doen dan die opvolgingsmails te beantwoorden.

Managers

M. Hey [insert naam L&D’er], ik heb hier enkele medewerkers die nog steeds onze procedures niet volgen. Kunnen we daar geen training voor voorzien?

LD. Ik weet eigenlijk niet of een training hier…

M. (gaat onverstoord verder)… maar we werken hier wel in ploegen. Dus, de training moet aansluiten op hun ploegenstelsel. Mensen met de vroegploeg moeten na hun ploeg blijven. Mensen met de namiddagploeg moeten wat vroeger opkomen.

LD. Ja, maar ik vind echt dat we eerst naar andere oorzaken moeten kijken.

M. Andere oorzaken? Ik werk al jaren met die mensen, ik zal wel weten wat het probleem is zeker? Ik wil een training! Regel jij alles? Merci!

Externe aanbieder

LD. We zouden dus graag een training organiseren voor zo’n 30-tal mensen. [insert willekeurige leerproblematiek] Hoe zouden jullie dit aanpakken?

EA. Wel, vooreerst zijn wij geaudit door talloze instanties en kunnen we een mooie subsidieregeling voorleggen. Als je met ons werkt, geniet je dus een korting van x procent.

LD. Ja, da’s leuk meegenomen, maar wat is jullie aanpak voor de uitdaging die ik geschetst heb?

EA. Wij houden tijdens onze trainingen altijd rekening met de leerstijl van de deelnemers. En aangezien we geloven in een blended aanpak, sturen we na onze opleiding ook nog altijd digitaal de presentatie door.

LD. Euhm…

Deelnemer

LD. Feedback is belangrijk en na elke leeractiviteit hopen we uiteraard op een optimale transfer naar de werkvloer. Daarom organiseren we ook af en toe mondelinge gesprekken met deelnemers van opleidingen. Wat weet je nog van je laatste training?

D. Mijn laatste training? Dat was vorige week nog. Ik meen me te herinneren dat er broodjes tekort waren.

LD. Broodjes tekort? Mjah, ok. En nog iets?

D. Ja, de opleidingen moeten dringend in een andere zaal, want het was er veel te warm. ’t Was wel een boeiende lesgever. We hebben veel gelachen.

LD. Hoe ga je hetgeen je daar geleerd hebt omzetten in de praktijk?

D. Dat gaat moeilijk gaan, want van onze chef mogen we echt niet op die manier werken. Het gaat veel sneller als we op de oude manier werken.

*einde*

 

We steken uiteraard ietwat de draak met wat er allemaal kan voorvallen. Feit is echter wel dat dit in vele organisaties helaas nog steeds de realiteit is en dat het als L&D’er best wel moeilijk is om hiertegen in te gaan. Hoe je dat moet doen? We vrezen dat de geheime formule nog niet bestaat, maar wij hebben alvast drie tips:

  • Bouw je eigen netwerk uit (online en offline) en ga in dialoog, leer van elkaar, durf vragen te stellen en ervaringen te delen.
  • Neem zelf het initiatief in handen. Jij wordt binnen je organisatie aanzien als expert; speel die troef uit. En durf hierbij gerust hard te falen.
  • Wapen je tegen alle nonsens die binnen L&D rondwaart en durf vooral heilige huisjes in vraag te stellen.

Of, zoals we ooit in een andere blogpost schreven:  Claim in je organisatie een plek “(…) waar je durft onder de radar te gaan en te experimenteren. Waar je technologie niet als vijand ziet, maar als bondgenoot. Waar externe leveranciers tot het uiterste gedreven worden en verplicht worden om geen standaard lauwe kak te serveren. Waar vernieuwende leermethodieken stilaan standaard worden. Waar leren van en met elkaar gestimuleerd wordt.”

Succes!

 

PS. Any similarity to any person living or dead is merely coincidental. No animals were harmed in the making of this blog post.