Winston Wolfe
16 maart 2020 — By Mathias Vermeulen

Is training wel de oplossing?

Een boek dat al decennialang verkrijgbaar is? Is dat dan het beste boek dat je de voorbije jaren gelezen hebt? Het zouden zomaar twee vragen kunnen zijn waarop ik volmondig “Het zal wel zijn” antwoord. Een tijdje terug kocht ik immers – op aanraden van Matthias Nauwelaers – het boek ‘Analyzing Performance Problems’ van Mager […]

Een boek dat al decennialang verkrijgbaar is? Is dat dan het beste boek dat je de voorbije jaren gelezen hebt? Het zouden zomaar twee vragen kunnen zijn waarop ik volmondig “Het zal wel zijn” antwoord. Een tijdje terug kocht ik immers – op aanraden van Matthias Nauwelaers – het boek ‘Analyzing Performance Problems’ van Mager & Pipe en het was in mijn optiek een instant klassieker. Wat zeg ik? Verplichte lectuur voor elke L&D’er.

Het boek

Het boek bespreekt en illustreert op een makkelijke en vlot leesbare manier enkele cruciale vragen die we ons als L&D’er moeten stellen als we met een concrete ’trainingvraag’ geconfronteerd worden.  Vaak denken velen nog steeds dat opleiding het antwoord op elk probleem is. En dat is het niet. Dat is het zelfs heel vaak niet. Vanuit die optiek hebben Mager en Pipe een vragenlijst met flowchart opgesteld, bestaande uit enkele simpele ja/neen-vragen. Die vragen kunnen uiteindelijk leiden tot een suggestie tot oplossing.
Hieronder vind je daarom summier de acht vragen die kunnen bepalen of jouw probleem baat heeft bij een leerinitiatief.

De vragen

  1. Wat gebeurt er als het probleem niet opgelost wordt? Is het probleem met andere woorden de moeite waard om aan te pakken?
  2. Weten de medewerkers wat er concreet van hen verwacht wordt? Want, vaak hoor je wel eens: “dat hebben ze mij nooit verteld.”
  3. Hebben de medewerkers wel alle middelen (tijd, materiaal, instructiefiches, …) om het werk adequaat uit te voeren?
  4. Is het voor de betrokken mensen wel onmiddellijk duidelijk als ze iets goed of verkeerd doen?
  5. Wordt het gewenste gedrag op één of andere manier afgestraft? Of wordt een foute toepassing ‘beloond‘?
  6. Is de persoon in kwestie wel in staat om de taak uit te voeren? Heeft hij/zij al de nodige skills?
  7. Moet de taak door de betrokken persoon geregeld uitgevoerd worden?
  8. Heeft de persoon in kwestie potentieel om te veranderen?

De toepassing

‘Maar wat ben ik ermee?’ hoor ik je vragen. Wel, alleen al de vragen meenemen in je analyse-fase zou een grote stap voorwaarts zijn. Nadenken over die ja of neen en dan inspelen op de gesuggereerde oplossing. En om te weten wat die oplossing is, raad ik twee dingen aan:

  1. Het boek kopen en lezen is absoluut de beste optie;
  2. Of, je kan het basic tooltje gebruiken dat ik hiervoor ontworpen heb. Je vindt de tool hier of gewoon… hieronder.