Winston Wolfe
23 mei 2017 — By Mathias Vermeulen

Jenny from the Blockchain

Heb jij dat ook vaak? Van die buzzwords die je vaak de revue ziet passeren maar waarvan je eigenlijk geen flauw benul hebt waarover ze gaan? Wij hadden dat ook toen we over ‘blockchain’ hoorden vertellen. De eerste kennismaking kwam er enkele jaren geleden met de Bitcoin en sindsdien bleef blockchain ons fascineren. Zonder dat […]

Heb jij dat ook vaak? Van die buzzwords die je vaak de revue ziet passeren maar waarvan je eigenlijk geen flauw benul hebt waarover ze gaan? Wij hadden dat ook toen we over ‘blockchain’ hoorden vertellen. De eerste kennismaking kwam er enkele jaren geleden met de Bitcoin en sindsdien bleef blockchain ons fascineren. Zonder dat we echt 100% wisten waarover het ging.

Tot we afgelopen week de kans kregen om naar een Blockchain-event te gaan van Howest in Kinepolis Brugge. Plots klaarde de hemel voor een stukje open en hadden we een kleine openbaring over wat blockchain was. En over hoe we er binnen Leren en Ontwikkelen in de nabije toekomst mee geconfronteerd kunnen worden.

Wat is blockchain?

De eerste reflex die je hebt, is om naar Wikipedia te gaan en daar de definitie gaan lezen. Valt dat even dik tegen, voor de modale L&D’er: “Blockchain is een gedistribueerde database die een gestaag groeiende lijst bijhoudt van data-items die gehard zijn tegen manipulatie en vervalsing. Zelfs de beheerder van nodes kan deze gegevens niet vervalsen. Dit komt door het gedistribueerde systeem. Binnen dit systeem vindt er gegevensuitwisseling en verificatie tussen de nodes plaats. Dit gebeurt door middel van een consensus. Met een blockchain kan ervoor worden gezorgd dat een derde partij niet nodig is om de betrouwbaarheid van een transactie te waarborgen.”

Que?

Inderdaad! Daarom was het bij aanvang van hun event enorm handig dat de mensen van Howest een zeer laagdrempelig videootje gemaakt hadden. Een vidoe die blockchain zowaar in mensentaal toelicht…

Huidige status

De bekendste blockchain-applicatie blijft vandaag nog steeds Bitcoin, het cryptografisch geld waarmee je kan betalen zonder tussenkomst van een bank of een andere third party. Sindsdien zie je her en der startups verschijnen die aan de slag gaan met blockchain. Zo heb je er in België twee mooie, nl. SettleMint en TheLedger.  En ook de banken zijn volop bezig met de exploratie van de technologie.
Die technologie an sich staat – volgens de experten – echter nog niet op punt, maar dat houdt niet tegen dat er af en toe mooie use cases verschijnen.

En binnen L&D?

Waarom zouden we hier binnen L&D van wakker moeten liggen? Wel, elke instelling, organisatie, onderneming, … die certificaten, diploma’s, badges of andere erkenningen uitreikt, zou hiermee op korte termijn aan de slag kunnen (en moeten). Op vandaag heeft iedereen zijn eigen ‘systeem’ en is er vaak onderling wantrouwen over de waarde van uitgereikte diploma’s en certificaten. En bovendien hebben we dan ook nog eens vaak vervelende auditeurs over de vloer om intern alles nog eens af te toetsen en te valideren. No more! Als we immers de stap zetten naar blockchain, dan zijn de uitdagingen over validiteit, transparantie en vertrouwen in één klap van de baan.

En als extraatje kan leren op die manier eindelijk losgekoppeld worden van instellingen en ondernemingen. Het wordt bijgevolg een open, transparante, gevalideerde en veilige reis waar de lerende achter het stuur zit en waar scholen en bedrijven passanten worden tijdens de lifelonglearning-trip die we allemaal afleggen. Een diploma hier, een MOOC-certificaat daar en tussendoor nog een bedrijfsintern brevet? Via blockchain wordt het onlosmakelijk met ons verbonden en kunnen we die info delen met wie we zelf willen; transparent, veilig en gevalideerd!

We want more…

Wil je meer weten over blockchain en de mogelijkheden ervan? Dan hebben we hier een en ander verzameld:

Enjoy!