Winston Wolfe
11 juli 2016 — By Mathias Vermeulen

Het kantelmoment voor Augmented Reality

Wie de voorbije dagen op een andere planeet vertoefde, zal het nu vermoedelijk horen donderen in Keulen. Anderen zullen het nieuwsitem wel ergens opgepikt hebben: Pokémon Go zorgt in binnen- en buitenland voor een gigantische rage. Servers die crashen, mensen die massaal op straat komen om dit game te spelen, zelfs de eerste Pokémon-diefstallen. Ja, […]

Wie de voorbije dagen op een andere planeet vertoefde, zal het nu vermoedelijk horen donderen in Keulen. Anderen zullen het nieuwsitem wel ergens opgepikt hebben: Pokémon Go zorgt in binnen- en buitenland voor een gigantische rage. Servers die crashen, mensen die massaal op straat komen om dit game te spelen, zelfs de eerste Pokémon-diefstallen. Ja, het gaat hard! Zo hard, dat dit volgens ons de mainstream doorbraak van Augmented Reality kan betekenen. En dan wordt het pas helemaal interessant!

Pokémon?

Eerst even wat duiden, voor de niet-gamers. Pokémon ontstond in de jaren ’90, toen iedereen plots Pokémons, allerlei vreemde wezens ging vangen en trainen (iedereen was een Pokémon Trainer). Het doel was en is dus om die wezens zo goed mogelijk op te leiden om ze nadien elkaar te laten bekampen. En om uiteraard ook het spel te winnen! Pokémon werd initieel uitgebracht als GameBoy-spel, maar maakte nadien ook met succes de overstap naar het tv-scherm. Op vandaag is het trouwens nog steeds één van de meest succesvolle game-franchise ter wereld. Aller tijden!

Augmented Reality?

Augmented Reality (het toevoegen van een ‘extra laagje’ aan de realiteit) klopt al een tijdje aan de poort van de grote doorbraak. Her en daar had je zeer leuke en interessante toepassingen (zie eerdere blogposts), maar – toegegeven – voor zeer veel mensen was/is het nog steeds een ver-van-mijn-bed-show. Door de release van Pokémon Go, waarbij augmented reality wordt gebruikt in het spel, gaat nu plots iedereen AR ervaren en appreciëren. En met groot succes overigens…

Overal wordt het spel massaal gedownload. Zelfs in België, waar Pokémon Go officieel zelfs nog niet beschikbaar is. En het gamevirus blijft zich verspreiden, in die mate dat – zoals Aaron Levie het in bovenstaande tweet onrechtstreeks aangeeft – mensen echt terug naar buiten komen, samenwerken, plezier maken, elkaar tips geven,  … om godbetert Pokémons te vangen. Op de stoep, in parken, zelfs in je eigen huis… Of wat een AR-game zoal kan bewerkstelligen!

PokemonOnmiddellijk komen dan de mogelijke linken met de business naar boven. Stel je maar even een bedrijfsvariant voor, waar medewerkers jouw bedrijf en procedures leren kennen, op een leuke manier, samen met andere collega’s. Welke barrières kunnen hiermee niet gesloopt worden, welke leermomenten kan je hier niet in kwijt? Onthaal van nieuwe medewerkers, here we come!

Ikke ook, ikke ook!

Maar voorlopig willen wij ons nog niet bezighouden met de ‘serieuze’ versie. Eerst gaan we zelf nog wat Pokémons vangen en trainen. En zij die dit in België ook wensen: ga ietwat ‘prutsen’ met je settings en je AppStore account (tip: Nieuw-Zeeland) en ‘join the hype’!