Winston Wolfe
27 februari 2018 — By Mathias Vermeulen

Laten we vrienden worden

Een tweetal maanden geleden zijn we op uitnodiging van een ledenvereniging voor CIO’s gaan spreken op één van hun events (waarvoor dank!) en in de aanloop en de nasleep van dat event begon ons plots iets te dagen. HR en IT hebben heel wat gemeen, zonder dat we/ze er zelf misschien bij stilstaan. Zeer vaak […]

Een tweetal maanden geleden zijn we op uitnodiging van een ledenvereniging voor CIO’s gaan spreken op één van hun events (waarvoor dank!) en in de aanloop en de nasleep van dat event begon ons plots iets te dagen.

HR en IT hebben heel wat gemeen, zonder dat we/ze er zelf misschien bij stilstaan. Zeer vaak worden beide departementen geconsulteerd door werknemers als iets niet goed gaat: ‘mijn laptop werkt niet’, ‘waarom heb ik die promotie niet gekregen?’, ‘ik wil software installeren en heb adminrechten nodig’, ‘waarom moet ik die verplichte opleiding volgen?’, … Beide afdelingen zijn – als we heel eerlijk durven zijn – eigenlijk niet de meest populaire departementen in organisaties. En tot voor enkele jaren konden beiden perfect onafhankelijk van elkaar gaan functioneren. Op het aanmaken van wat e-mailaccounts en het leveren van PC, laptop en telefoon na, hadden HR en IT in veel organisaties niet echt diepgaande contacten. En op vlak van opleidingen waren ze – op die obscure IT-opleidingen na – ook niet echt een veel geziene gesprekspartner.
En toch! Toch gaan beide departementen elkaar vandaag en morgen meer en meer nodig hebben. Met open geest. Zonder stokken in elkanders wielen te steken. De wereld ligt – met enige zin voor overdrijving – aan hun voeten.

1. Platformen

Vele organisaties zijn nog steeds op zoek naar het meest geschikte leerplatform. Of het nu gaat om een LMS, een Next-Gen platform, een enterprise social network, … bedrijven hebben hun ideale platform vaak nog niet gevonden. En hoewel de idealist in ons droomt van een volledige carte blanche voor HR en/of L&D in die zoektocht, zijn we realistisch genoeg om te beseffen dat IT hier altijd iets in de melk te brokkelen zal hebben. Dan hopen wij vooral dat beide partijen open staan voor het principe van verschillende geconnecteerde platformen. Diverse platformen, elk met hun eigen expertise, die naadloos met elkaar geconnecteerd kunnen worden. En om dus niet te gaan voor ‘one platform to rule them all’. Zo’n platform bestaat immers niet!  En elke verkoper die het tegendeel beweert en pretendeert een systeem te hebben dat zowel een LMS is alsook een ESN en bovendien ook oa. je talent management cycle kan beheren, … wel, dat is wat ons betreft een gladde praatjesmaker (sorry, salesmensen).

Dus, beste IT-manager, beste L&D-professional, stel de eindgebruiker altijd centraal in de keuze van systemen, zorg voor communicerende platformen die uitblinken in hun domein en laat de idee van één allesoverkoepelend platform achterwege.

2. Big data & analytics

Dure woorden in aantocht hier! Jawel, big data! Analytics! We dromen bij L&D al ettelijke jaren om onze data te gaan aanwenden om nog betere en gerichtere leertrajecten uit te stippelen, om nog efficiënter te werk te gaan, … En dan duiken we in ons LMS en trekken we een rapport met naam, score en nodige tijd. Omdat we al te vaak gedoemd zijn om enkel met SCORM als standaard te gaan werken. En dat terwijl we met xAPI en binnenkort cmi:5 zoveel meer en rijkere data kunnen genereren. En hier ligt jullie rol, beste IT-mensen! Ondersteun de vaak niet-technische L&D-professional in het opzetten van bijvoorbeeld een eigen Learning Record Store. Leg hem/haar kort iets uit wat een API is, wat xAPI is en hoe die data in een LRS terecht komt! Supporteer dat systeem en help bij de analyse van de eerste datasets. Jullie hebben de kennis over de technische materie, L&D heeft de motivatie om er iets mee te gaan doen!

3. Mobile learning

Een andere trend is mobile learning. Maar de ervaring leert ons dat in vele organisaties het gebruik van mobiele toestellen nog steeds verboden is.  Nochtans bieden mobile devices tal van opportuniteiten, oa. bij het implementeren van performance support. “Providing the right information to the right person at the right time!”. Vaak heeft het ganse mobile verhaal te maken met security (zie verder), met vertrouwen en met support. Het is vooral rond dat laatste item dat L&D en IT consensus moeten gaan vinden. Bring You Own Device, Own Your Own Device, Here’s Your Own Device, … Welke strategie wordt gekozen en welke policy wordt hieraan gekoppeld.

Dooddoener

De grote dooddoener die echter vaak wordt aangewend is security. Dat ene woordje zorgt meestal voor het abrupte einde van elke discussie waarbij technologie aan bod komt. En hoewel we volmondig akkoord gaan dat security uitermate belangrijk is, lijkt dit vooral een technisch probleem te zijn dat altijd kan opgelost worden.  Wat helaas moeilijker te veranderen valt, is de verouderde mindset die we in onze organisatie nog zeer vaak hebben. Werk dus zeker aan die security, maar aub ook aan de mindset en de wil om iets ten goede te veranderen.

Mits wat goede wil, wat water in de wijn en een open geest kunnen IT en L&D zowaar nog beste vrienden worden. En mocht dat een brug te ver zijn, dan kunnen wij het wel al vinden met ‘strategische partners’.