Winston Wolfe
6 juni 2016 — By Mathias Vermeulen

LMS – de waarheid onthuld

We zeggen het zo vaak en blijven het herhalen: als L&D-professional de vraag/opdracht krijgen om een geschikt LMS te zoeken voor je organisatie is voorwaar de grootste kl*te opdracht die je kunt krijgen: het aanbod is gigantisch, de beloftes zijn eindeloos, de desillusies niet te overzien! En toch. Toch hebben organisaties – willens nillens – een […]

We zeggen het zo vaak en blijven het herhalen: als L&D-professional de vraag/opdracht krijgen om een geschikt LMS te zoeken voor je organisatie is voorwaar de grootste kl*te opdracht die je kunt krijgen: het aanbod is gigantisch, de beloftes zijn eindeloos, de desillusies niet te overzien! En toch. Toch hebben organisaties – willens nillens – een LMS nodig… Maar hoe tevreden zijn we eigenlijk van ons systeem? Hadden we een stem bij de keuze van platform? Hoe gebruiksvriendelijk is het allemaal? De voorbije weken hebben we in die context een kleine enquête gedaan over Learning Management Systemen en hieronder delen we graag de resultaten.

Int(r)o LMS
Van de ondervraagden had zo’n 65% één of meerdere LMS’en draaiende in hun organisatie, wat in de lijn ligt met resultaten van andere bevragingen. De overgrote meerderheid van de organisaties die nog geen LMS heeft, plant trouwens in de nabije toekomst een platform aan te schaffen.
Daarnaast valt ook de hoeveelheid van systemen ons op. Je hebt een aantal frequent terugkerende namen (Moodle, Totara, SuccessFactors) maar voor het overige worden we geconfronteerd met een bont allegaartje aan LMS’en; cloud-systemen, open source platformen, op maat gemaakte pakketten, … Voor elk wat wils, overduidelijk.

hell“En toen vielen we van onze stoel”
Als een HR- of L&D-platform gekozen moet worden, dan gaan wij er – naïef als we zijn – van uit dat onze afdelingen een (grote) stem zullen hebben in het keuzeproces. Helaas. Wij moesten even naar adem happen en met de ogen knipperen, maar in slechts 44% van de gevallen was HR of L&D betrokken in de zoektocht. 44%, als in ‘minder dan de helft’. We zouden de doos met straffe uitspraken kunnen opentrekken, maar gaan dit voorlopig niet doen. Eerst even bekomen. 44%. Vaak moet L&D het stellen met een corporate beslissing (29%), heeft IT (27%) nog zijn extra zeg te doen of weten we zelfs niet wie het platform eigenlijk gekozen heeft (15%).

Gelukkig primeert de kwaliteit, niet?
Als er dan een platform moet gekozen worden, wat zijn dan zoal de beslissende parameters? Wel, kostprijs steekt er hier ver bovenuit (71%), gevolgd door integraties met andere systemen (51%) en rapporteringsmogelijkheden (37%). De eindgebruiker speelt helaas minder een rol, net als leren zelf, want bijvoorbeeld ‘social features’ en ‘mobiele mogelijkheden’ scoren behoorlijk laag.

Een tevreden klant…
…vinden we amper bij de LMS-gebruikers. Amper 29% van de respondenten zou – mocht er een nieuwe kans komen – opnieuw voor hetzelfde systeem opteren. 34% zegt categoriek neen en 37% heeft geen idee. Redenen die ontevreden gebruikers hier aangeven: “te weinig mogelijkheden”, “laag gebruikersgemak”, “traag en log”, “verouderd”, “onlogisch”, “lelijk”, … Neen, echt warm werden we niet vanbinnen. Zij die trouwens wel voor hetzelfde systeem zouden kiezen, geven dan weer “gebruiksvriendelijkheid”, “talloze opties”, “afgestemd op onze noden” aan als reden.
De gemiddelde ontevredenheid blijkt overigens ook uit de scores die mensen geven aan hun systeem. Gebruiksgemak voor de administrators (backend) ligt op 5,73/10, terwijl de rating voor de eindgebruikers zelf iets lager scoort, met 5,37/10.

Conclusiework to do
Er ligt nog een pak werk op de L&D-plank om ons plaatsje aan de beslissingstafel af te dwingen. En ook onze eindgebruiker, hij/zij die frequent met het systeem aan de slag moet, wordt nog al te vaak genegeerd. Nochtans ligt hier een groot stuk van het succes: de acceptatie door je doelgroep. Wat ben je met een systeem dat de meest fancy rapporten kan genereren als de mensen ongelukkig worden van je platform? En dat lijkt te veranderen, want de respondenten die plannen hebben om een LMS aan te schaffen, geven allemaal aan mee te kunnen beslissen, vinden prijs minder belangrijk en zetten meer in op bvb. integraties met andere systemen en mobiele mogelijkheden.  Er is dus wel degelijk nog licht, aan het einde van de tunnel!