Winston Wolfe
23 maart 2017 — By Mathias Vermeulen

#LSCon 2017 – dag 1

De kop is eraf; de eerste dag van Learning Solutions zit er wederom op. Het blijft moeilijk vergelijken, maar dit was toch één van de betere conferentiedagen die we reeds meegemaakt hebben. Traditioneel openen dergelijke grote conferenties met een bekende keynote en dat was deze keer niet anders. Althans, voor de mensen die fan zijn van Project Runway. […]

De kop is eraf; de eerste dag van Learning Solutions zit er wederom op. Het blijft moeilijk vergelijken, maar dit was toch één van de betere conferentiedagen die we reeds meegemaakt hebben.

Traditioneel openen dergelijke grote conferenties met een bekende keynote en dat was deze keer niet anders. Althans, voor de mensen die fan zijn van Project Runway. Neen, het was niet Heidi Klum, maar haar co-host Tim Gunn die zijn visie en ervaring kwam delen. Tim was immers voor zijn tv-tijd gedurende meer dan 20 jaar zelf een leraar. Zoals elke keynote moest deze talk het vooral hebben van de quotes en de vibes. Dit was deze keer niet anders. Zo omschreef hij zijn ervaring als ‘teacher’ als een acroniem: Truth telling, Empathy, Asking, Cheerleading en Hoping for the best, ofte TEACH. De toon was gezet en hetgeen volgde waren vier boeiende sessies, waarbij we ons uitgestippeld programma naadloos konden volgen.

“He uses statistics as a drunken man uses lampposts – for support rather than illumination”

Een eerste sessie en meteen eentje over ‘heavy stuff’, namelijk analytics en performance. In deze sessie gaven Sean Putman en Janet Laane Effron ons inspirerende inzichten over kwantitatieve en kwalitatieve data. Vandaag werken we in L&D vooral met kwantitatieve data, maar dat zegt helaas weinig tot niks over leren en performance. Tenzij jij weet hoe je de vertaalslag maakt van het aantal mensen die een opleiding gevolgd hebben naar wat ze effectief geleerd hebben? Dus moet er een switch gemaakt worden naar meer kwalitatieve data. Maar hoe? Dat was de vraag en het is een verdomd moeilijke oefening. En daar kan xAPI een grote rol gaan spelen. Over xAPI hebben we al meerdere malen een lans gebroken en dat zullen we blijven doen, misschien wel tot treurens toe. Maar als we – zoals Sean Putman het stelt – “a seat at the table” willen, dan zullen we toch verder moet kijken dan de kwantitatieve data die we nu voorschotelen. xAPi dus!

“Slack is an e-mail killer”

Na de lunch was het de beurt aan Mark Sheppard om ons onder te dompelen is het potentieel van Slack als learning ecosysteem. Het hoeft al lang geen betoog meer dat wij grote Slack-fans zijn. We gebruiken het niet enkel als interne tool met #TeamWinstonWolfe (wij sturen effectief geen mails meer naar elkaar), maar we hebben tevens een waardevol Slack-kanaal met gelijkgestemde L&D’ers en we gebruiken het bovendien persoonlijk als verzamelplaats van onze content curation. En dat bewees Mark in zijn sessie ook, over hoe je binnen organisaties laagdrempelig start, en hoe je de tool stelselmatig uitbouwt tot een learning tool, gebruikmakend van de vele integratiemogelijkeden die Slack biedt. Slack dus!

“Comics are everywhere”

Na de Slack-sessie was het tijd om de technologie even vaarwel te zeggen en te focussen op de negende kunst: comics en strips! We zien wenkbrauwen fronsen, maar Kevin Thorn gaf waardevolle inzichten in hoe comics gebruikt kunnen worden om het leerproces te optimaliseren. Door de combinatie van beeld en woord kunnen mensen ondergedompeld worden in een krachtige leercocktail die meer bereikt dan de zoveelste saaie eLearning. En toen volgden een pak waaw-voorbeelden, in die mate dat we tijdens de sessie zelf een comic aangeschaft hebben. Over ‘managerial skills’ en ‘entrepreneurschip’ dan nog wel. Bovendien deelde de man verschillende interessante bronnen (Reading With Pictures, iemand?) om te eindigen met enkele basic stappen om zelf aan de slag te gaan. Comics dus!

“L&D shouldn’t be an order taker, but a solution provider”

En dan moesten Bob Mosher en Conrad Gottfredson nog komen, met een briljante sessie over hun recente onderzoek over Performance Support. Als opener legden ze de aandacht op de Performance Support Community die ze 10 jaar geleden opgericht hebben. De plaats waar believers van over de ganse wereld ideeën delen, onder hun goedkeurend oog. Want leren gaat immers veel verder dan training. De kracht en het potentieel zit er in om impact te hebben op de performance van medewerkers, door… aan performance support te gaan doen. En om dit vanuit L&D actief te gaan stimuleren en ondersteunen. Tijdens de sessie gaven ze een voorsmaakje van hun onderzoek, waarbij ze stilstonden bij enkele uitdagingen die organisaties tegenkomen bij het uitrollen van performance support. Gaande van ‘building’ en ‘maintaining’ over ‘sustaining’ tot ‘measuring’. Performance support dus!

Toen was het 17u, tijd voor een deugddoende receptie met wat lekkere hapjes en de strijd tegen de vijand genaamd ‘Jetlag’. Aangevuld uiteraard met de voorbereiding op onze eigen sessie!

Stay tuned!