Winston Wolfe
7 oktober 2013 — By Mathias Vermeulen

MOOCs – een must in elke lerende organisatie? (deel 1)

Weet jij wat een MOOC is? Neen? Niet getreurd, velen onder jullie zijn nog niet echt vertrouwd met de term. In deze blogserie zullen we de MOOCs nader aan je voorstellen en bekijken welke meerwaarde ze in jouw organisatie kunnen betekenen. Maar ‘first things first’: het concept nader toelichten. Het woord MOOC is – wat […]

Weet jij wat een MOOC is? Neen? Niet getreurd, velen onder jullie zijn nog niet echt vertrouwd met de term. In deze blogserie zullen we de MOOCs nader aan je voorstellen en bekijken welke meerwaarde ze in jouw organisatie kunnen betekenen. Maar ‘first things first’: het concept nader toelichten.

Het woord MOOC is – wat had je gedacht – een afkorting en staat voor Massive Open Online Course. Elk woord hierin heeft zijn rol in het geheel:

1. Massive: een MOOC is bedoeld voor het grote publiek, de massa en wil dus een pak mensen bereiken. Met een pak bedoelen we dan ook enkele duizenden. Zo moet je niet schrikken als je een MOOC volgt, samen met 80.000 andere geïnteresseerde cursisten. De ‘massive’ kan hier echter ook slaan op het vele cursusmateriaal (video’s, artikels, presentaties, wiki’s, …) dat aangeboden wordt en waarbij je als deelnemers vrijuit kan checken wat op jou van toepassing is.

2. Open: een MOOC is (meestal) gratis en kan dus door iedereen gevolgd worden. Hierin zit ook de kracht: je bereikt als organisatie mensen die je vroeger misschien niet kon bereiken. Een MOOC vraagt van een deelnemer echter ook een zekere openheid, want een zeer belangrijk aspect zijn de ondersteunende discussiefora en ook de peer-reviewed assignments. De ‘open’ slaat ook op de eigen weg die je als deelnemer in de cursus kan afleggen, op eigen tempo, wanneer jij dat wil.

3. Online: een MOOC speelt zich uiteraard online af en richt zich dus op het ‘learning anywhere, anytime’ principe, het levenslang leren. Werkelijk alle mogelijke online-toepassingen worden ingezet om een MOOC interactiever en aantrekkelijker te maken. Rijk online cursusmateriaal, discussiefora, twitterchats, online surveys, … alles komt wel eens aan bod: het sociale aspect staat hierin bijna altijd centraal.

4. Course: een MOOC is echter ook een cursus, wat betekent dat de inhoud en doelstellingen vooraf gedefinieerd zijn en dat er een timing op het geheel staat. Een MOOC duurt meestal enkele weken en vraagt x-aantal uur per week van jouw tijd. Je bent echter zelf vrij om die momenten uit te kiezen. Elke week komt er nieuwe content vrij en kan je opnieuw een stuk verder in de materie.

Is mijn uitleg over het MOOC-principe nog niet voldoende, dan kan dit filmpje van Dave Cormier nog meer duiding bieden.

Veel plezier!