Winston Wolfe
30 mei 2017 — By Mathias Vermeulen

Over mythes en sagen…

Als kind waren wij vroeger gefascineerd door sagen, legenden en mythes. Urenlang konden we geboeid luisteren naar deze fictieve verhalen over draken, ridders en elfen… Op professioneel vlak zijn onze ogen, sinds we eind 2013 startten met Winston Wolfe, gelukkig open gegaan. Want L&D zit ook boordevol mythes, legenden en sagen. Helaas merken we dat […]

Als kind waren wij vroeger gefascineerd door sagen, legenden en mythes. Urenlang konden we geboeid luisteren naar deze fictieve verhalen over draken, ridders en elfen…
Op professioneel vlak zijn onze ogen, sinds we eind 2013 startten met Winston Wolfe, gelukkig open gegaan. Want L&D zit ook boordevol mythes, legenden en sagen. Helaas merken we dat enkele van die mythes nog steeds hardnekkig standhouden en dat veel professionals er zelfs hun beleid op gaan afstemmen. Tijd voor actie dus!

Die actie zou sowieso altijd moeten bestaan uit twee korte handelingen: enerzijds het boek ‘Urban Myths about learning & education’ van Pedro De Bruyckere, Paul Kirschner en Casper Hulshof aanschaffen en anderzijds zich registreren op de Debunker Club van Will Thalheimer. En uiteraard de onderstaande fabels naar de prullenmand verwijzen! Of toch tenminste met een grote korrel zout nemen.

Learning pyramid

Je hebt de befaamde piramide ongetwijfeld wel al ergens gezien: we onthouden 10% van wat we lezen, 20% van wat we horen, 30% van wat we zien, … en 90% van wat we doen. Ja, we worden er werkelijk mee om de oren geslagen, zeker als er een bepaalde applicatie of leertoepassing door onwetende salesmensen verkocht moet worden! Maar echte wetenschappelijke onderbouw ontbreekt hier volkomen. Als je in de toekomst dus nogmaals iemand hoort dwepen met deze piramides: geef hem/haar met onze groeten een fictieve draai om de oren en wijs hem/haar op de nonsens die verkocht wordt!

Te checken bron: Thalheimer, W. (2015).  Mythical Retention Data & The Corrupted Cone.

Millennials

“Binnenkort moeten we ons leerbeleid aanpassen aan de nieuwe generatie die eraan zit te komen.” Grote nonsens uiteraard. Alsof het jaar waarin je geboren bent collectief gaat bepalen hoe jij liefst leert. En toch lees je haast dagelijks wel ergens dat bedrijven hun volledige beleid zullen moeten adapteren aan deze multi-taskende, gamende, tech savvy generatie. Neen, neen en nog eens neen. Millennials en digital natives in combinatie met leren: foute combo! De ganse millennial-hype hangt trouwens ook vaak nog eens vast aan het feit dat we de aandachtsspanne van een goudvis hebben en dat we op die manier ons leerbeleid ook moeten gaan inrichten. Nog zo’n enorm foute veronderstelling. *blub*

Te checken bron: Kirschner, P.A. en van Merriënboer, J.J.G. (2013). Do learners really know best? Urban legends in education. Educational Psychologist, 48 (3), 1 – 15.

702010

We durven ze niet tellen, de L&D-vacatures waarin 702010 als de nieuwe norm gehanteerd wordt. 702010 staat voor het feit dat 70% van wat we leren op informele manier gebeurt, 20% op sociale wijze en 10% op een formele manier.  We gaan ons zeker niet mengen in de ganse discussie over de wetenschappelijke onderbouw van 702010, want dat is voer voor wetenschappers (zie ook een eerdere blogpost). Neen, we drukken alleen onze oprechte hoop uit dat L&D’ers die daadwerkelijk met dit framework aan de slag gaan er zeer voorzichtig mee omspringen en zich verdiepen in het verhaal. Bezint dus eer ge begint en focus je vooral niet op die verdomde cijfers, die voor altijd als een blok rond de nek zullen hangen. Focus je daarentegen wel op het feit dat informeel wel degelijk belangrijk is en ook je aandacht verdient als L&D-professional.

Te checken bron: De Bruyckere, P. Never trust neat precentages? 70-20-10 Rule.

Learning styles

Wij dachten dat ze al lang verdreven waren uit het collectieve geheugen van L&D, maar niks is minder waar. Heel vaak komen wij nog professionals tegen die de leerstijlen als adagio gebruiken. “Wat met de mensen die eerder visueel leren?” En dan breekt ons L&D hart, want ondanks talloze publicaties, boeken, interviews, blogposts, … over het feit dat leerstijlen NIET bestaan, blijft een grote groep volharden. Het kan zijn dat mensen bepaalde voorkeuren menen te hebben, maar je leerbeleid hierop afstemmen heeft hoegenaamd geen wetenschappelijke onderbouw.

Te checken bron: Learning Styles Should Dictate Learning Designs

En als je ons nu wilt excuseren, we moeten dringend onze analytische linker hersenhelft eten geven.

 

(nvdr. onze blogpost verscheen eerder in een ander kleedje op http://lerenmetresultaat.be)