Winston Wolfe
8 december 2015 — By Mathias Vermeulen

Nu komt de WhatsApp uit de mouw…

Enkele weken geleden lazen we een blogpost van Sofie Willox over ‘post-training boosting’. Haar interessante post (die je hier kan lezen) was gebaseerd op een sessie die Sofie bijwoonde van Art Kohn op ATD in Orlando eerder dit jaar. We zullen het met plezier catalogeren onder ‘great minds think alike’, aangezien we begin oktober ook een sessie van […]

Enkele weken geleden lazen we een blogpost van Sofie Willox over ‘post-training boosting’. Haar interessante post (die je hier kan lezen) was gebaseerd op een sessie die Sofie bijwoonde van Art Kohn op ATD in Orlando eerder dit jaar. We zullen het met plezier catalogeren onder ‘great minds think alike’, aangezien we begin oktober ook een sessie van diezelfde Art Kohn in Las Vegas volgden, tijdens DevLearn. In zijn sessie had Kohn het onder andere ook over BoosterLearnPro, een programma waarmee je makkelijk post-training boost events kon aanmaken. Nieuwsgierig als we waren, testten wij ‘zijn’ applicatie uit… samen met alternatief WhatsApp. Winston Wolfe ging met andere woorden de TestAankoop en Volt-toer op…

BoostsBoosterLearnPro heeft als veelbelovende tagline: “Maximize Your Training Budget By Reinforcing Your Learners” en is gebaseerd op de bevindingen van good ol’ Ebbinghaus met zijn vergeetcurve. We zagen al gauw dat BoosterLearnPro een behoorlijk prijskaartje had, maar gelukkig was er die gratis 60-day trial periode! Gejuich dus op alle banken. In een mum van tijd was ons eerste BoosterLearnPro-programma opgesteld en verspreid over onze testgroep, met als enige benodigdheden de e-mailadressen van de deelnemers.

Quasi simultaan gingen we ook op zoek naar een laagdrempelig alternatief en al gauw kwamen we uit bij het razend populaire WhatsApp, de online ‘berichtendienst’ met de handige groepsgespreksfunctie. Konden we hier niet mee aan de slag? Want behalve tekstberichten, kan je via WhatsApp ook foto’s, video’s en andere content delen. Wederom dus gejuich op de banken… Ook hier was in een mum van tijd een eerste testcase ‘up and running’, met hier als benodigdheden: telefoonnummers en deelnemers die WhatsApp gebruiken.

Maar waar klonk het gejuich nu het luidst? Wel, onze persoonlijke voorkeur ging uit naar WhatsApp. Los van het betalende aspect bij services zoals BoosterLearnPro, is vooral het contact met de mensen veel directer en persoonlijker bij WhatsApp. Vanuit BoosterLearnPro worden geautomatiseerde, onpersoonlijke mails verstuurd die je één keer hoeft te configureren bij de start (bvb. een boost na 2 dagen, na 5 dagen, na 7 dagen en na 10 dagen). Die mails worden echter verstuurd vanuit de applicatie zelf, wat met een strenge spamfilter voor problemen kan zorgen. Daarenboven is het sociale luik hier niet aanwezig en is het vooral een web- en mailbased applicatie. Voor de afficionado’s van mLearning wel degelijk een nadeel. Wat dan weer wel een troef kan zijn voor sommige gebruikers, is de mogelijkheid tot rapportering (die ons trouwens erg LMS-achtig leek).

WhatsApp is dan net weel zeer sociaal, je leert er van en met elkaar en je hebt een veel persoonlijker band met de deelnemers. De applicatie speelt ook erg handig in op het altijd-en-overal-principe van mLearning. En voor zij die liever het web verkiezen: er is ook WhatsApp by Web. Bovendien houdt niets je tegen om meerdere groepen cursisten in één WhatsApp-groep te steken, waardoor mensen ook nog meer en langer blijven leren (als ze dat wensen, uiteraard).

WhatsApp vereist dan weer net dat tikkeltje discipline om gedurende een bepaalde periode om de x-aantal dagen een boost te versturen/delen in de groep. Een proces dat je makkelijker kan automatiseren in BoosterLearnPro maar dat finaal niet doorweegt in de quotering van de strenge en rechtvaardige jury.

WhatsApp, we sluiten je bij deze in onze vredelievende leerarmen!