Winston Wolfe
10 februari 2020 — By Mathias Vermeulen

Nudges! Wie zijn ze, wat doen ze?

In 2017 won Richard H. Thaler, professor Gedragswetenschappen en Economie, de Nobelprijs voor Economie voor zijn werk rond ‘nudging’. Her en der zag je de voorbije jaren de term ook meer opduiken in een bedrijfscontext. Maar wat is nudging en hoe zouden wij dat kunnen toepassen binnen Learning & Development? Wat is het? Letterlijk vertaald […]

In 2017 won Richard H. Thaler, professor Gedragswetenschappen en Economie, de Nobelprijs voor Economie voor zijn werk rond ‘nudging’. Her en der zag je de voorbije jaren de term ook meer opduiken in een bedrijfscontext. Maar wat is nudging en hoe zouden wij dat kunnen toepassen binnen Learning & Development?

Wat is het?

Letterlijk vertaald betekent een nudge een ‘duwtje’. Nudging is dus mensen een klein zetje geven in de goede richting.  Op een subtiele manier worden de gewenste keuzes naar voor geschoven, zonder de keuzevrijheid bij mensen weg te nemen. Iedereen is immers nog steeds vrij om te kiezen, maar door de subtiele beïnvloeding wordt iedereen ‘onbewust’ naar het gewenste gedrag geleid.
Het bekendste voorbeeld uit het boek van Thaler is zeker bekend bij mannen: de vlieg in de urinoirs. Een klein duwtje met grote gevolgen: er werd – pardon my French – minder naast de pot geplast. Een ander casus is het presenteren van voedsel in een cafetaria. Ook hier bestaan kleine duwtjes die ervoor kunnen zorgen dat kinderen sneller dat gezond stukje fruit gaan nemen in plaats van die lekkere cake. Zonder in te grijpen in de keuzevrijheid.
Maar, hoe ziet dat nudging er dan uit? Wat zijn enkele ‘componenten’?

Componenten?

In het boek van David Halpern (Inside The Nudge Unit) leerde ik het EAST-framework kennen. Vier componenten die apart maar vooral samen krachtige nudges kunnen creëren. Thaler en Halpern hameren er trouwens echt op om ‘nudging’ enkel toe te passen voor goede, positieve doeleinden. En laat leren nu net iets positief zijn, neen?

Easy – Maak het voor mensen zo makkelijk mogelijk, neem alle obstakels richting gewenste actie weg. Denk aan de default-optie die in sommige programma’s al op voorhand is aangevinkt. Zorg dat de standaard oplossing de makkelijkste, veiligste oplossing is. Dit is dan ook het meest voorkomende geval; het vooraf invullen van de standaardoptie. Mensen hebben nog steeds de keuze, maar wij geven hen toch al een duwtje in de goede richting.
(Let op: in sommige gevallen kan je net het omgekeerde doen als je gedrag wil vermijden: even wat ‘moeilijkheid’ en obstakels toevoegen. Denk hierbij aan het omslachtige proces om bvb. een abonnement op te zeggen bij bepaalde leveranciers)

Attract – Vervolgens moet je de aandacht van je publiek weten te trekken (attract) en moet het voor hen ook effectief attractief zijn. Dit doe je door bvb. te personaliseren, door (beperkt) wat emotie toe te voegen, door incentives aantrekkelijker te maken, … Een mooi voorbeeld is het al dan niet doneren aan een goed doel. Geld schenken zal je vermoedelijk sneller doen als je leest over het tragisch verhaal van één kind dan door een standaard brief waarin met statistieken over armoede wordt gegoocheld.

Social – Er is geen ontsnappen aan deze: ons gedrag wordt nu eenmaal sterk beïnvloed door wat anderen doen. Denk bvb. aan die vervelende ‘ik-koop-jouw-auto-kaartjes’ die vaak tussen de ruitenwissers zitten op parkings. Als iedereen die kaartjes zomaar op de openbare weg heeft gegooid, is de kans groter dat jij dat ook zal doen. Zie je een kaartjesvrije parking, dan zal ook jij dat kaartje vermoedelijk niet weggooien. Of denk aan het proces bij websites zoals Booking.com waar boodschappen zoals ‘7 mensen hebben hier vandaag al een kamer geboekt’ jouw koopbeslissing misschien zullen bespoedigen.

Timely – Tot slot is ook tijd een krachtige katalysator. Interventies zijn veel efficiënter als gedrag nog niet volledig ontwikkeld is bij mensen.  Of als we een keuze moeten maken omtrent iets dat in de toekomst gebeurt vs. iets wat vandaag gebeurt. Als ik jou vandaag vraag wat je volgende week wenst op donderdagnamiddag – een stuk fruit of een stuk taart – dan is de kans groot dat je voor fruit zal opteren. De gezonde optie. Vraag ik je wat je binnen twee minuten wenst, dan ga je toch misschien opteren voor dat lekker stukje taart.

Binnen L&D?

Interessant, Mathias, zeer interessant. Maar hoe kunnen we hiermee aan de slag binnen L&D? Hieronder vind je alvast enkele – weinig revolutionaire – nudging ideeën om bvb. het gebruik van dat vermaledijde LMS wat aan te wakkeren.

  • LMS? Nudging? Vergis je niet, met een aantal technieken zou je effectief aan het LMS-issue iets kunnen verhelpen. Veel systemen bieden immers best al veel opties aan, maar de kans is groot dat je ze niet ten volle benut. Of verkeerd benut. Het begint al met de inlog- en registratieperiode. Daar zitten gigantisch veel obstakels die mensen wegjagen. Maak het online gaan op het systeem zo ‘frictionless’ mogelijk.
  • Nu goed, dan is de eindgebruiker eindelijk ingelogd in het LMS en staat hij/zij voor die gigantische bibliotheek waarin kan gegrasduind worden. Super toch, dat aanbod? Wel, euhm, … “we hebben via ons LMS toegang tot LinkedIn Learning en dit jaar hebben slechts drie mensen iets gevolgd.” Denk in die context aan de default-opties. Zorg ervoor dat mensen al vooraf ingeschreven zijn in enkele modules. En hiermee bedoel ik niet die verplichte compliancemodules, maar bvb. ook enkele LinkedIn Learning modules die jullie als organisatie aanraden. Werk met default-pakketten, per rol, per niveau, … Het is niet voor niets dat veel LMS’en momenteel uitpakken met hun Learning Path-mogelijkheden.
  • Reminders en notificaties werken ook, absoluut. Werknemers denken niet de godganse dag aan dat LMS. En de kans is groot dat je hen datt plezier sowieso al ontnomen hebt, dus waarom zouden ze. Maar af en toe moet je mensen wel hun aandacht trekken. Dus, zorg ervoor dat je collega’s geregeld een (geautomatiseerd) mailtje ontvangen dat hen persoonlijk aanspreekt, dat leuk geschreven is en dat hen vooral aanzet om toch even terug online te gaan. Misschien een mailte met twee nieuwe modules vanop Coursera die voor hen interessant kunnen zijn (en waarop ze al automatisch ingeschreven zijn).
  • Denk trouwens goed na wanneer die reminders gestuurd worden. Ik herinner me bvb. dat de boekhoudafdeling destijds amper tot geen tijd had voor leeractiviteiten in de periode van de maandafsluiting. Zorg er dan voor dat die doelgroep in die periode geen mails krijgt, dat werkt alleen contraproductief. Maar misschien zal dat mailtje nét na een drukke periode iets meer effect hebben.
  • En als ze in het LMS zitten zie je nu al vaak aanbevelingen: ’73 collega’s hebben die module al gevolgd’. Maar krachtiger is als je zou lezen dat je naaste collega Paul die module heeft gevolgd. Wat kunnen jou die 73 onbekenden schelen, die je misschien niet eens ken? Je wil aanbevelingen van iemand die je kent en vertrouwt.

Hoe starten?

De boeken van Thaler en Halpern raad ik sowieso aan als startpunt. Die staan boordevol voorbeelden (vooral uit de publieke sector) die jou aan het denken zetten. En vervolgens moet je gewoon je ogen openen voor wat er om ons heen gebeurt: nudging overkomt ons immers elke dag. Subtiel en vaak ook minder subtiel. Tot slot kan je ook naar #LearningTechDay afzakken, waar Craig Taylor een sessie zal wijden aan het but en het effect van ‘nudging’ binnen leren.