Winston Wolfe
24 januari 2017 — By Mathias Vermeulen

Octalysis

Er is al gigantisch veel geschreven over gamification en motivatie, dus waarom nog extra moeite doen? Wel, simpel. Onlangs hadden we een gastcollege aan VIVES Kortrijk over het Octalysis-framework van Yu-kai Chou. Onze doelgroep bestond uit een 40-tal enthousiastelingen, allen bezig aan het derde jaar binnen de bacheloropleiding ‘Toegepaste informatica, afstudeerrichting Applicatie-ontwikkeling’. En aangezien we […]

Er is al gigantisch veel geschreven over gamification en motivatie, dus waarom nog extra moeite doen? Wel, simpel. Onlangs hadden we een gastcollege aan VIVES Kortrijk over het Octalysis-framework van Yu-kai Chou. Onze doelgroep bestond uit een 40-tal enthousiastelingen, allen bezig aan het derde jaar binnen de bacheloropleiding ‘Toegepaste informatica, afstudeerrichting Applicatie-ontwikkeling’. En aangezien we ons tijdens de sessie eigenlijk wel geamuseerd hebben (de studenten hopelijk ook), dacht we: tijd om Yu-kai Chou zijn framework toch eens nader voor te stellen.

Gamification? Yu-kai Chou?

Jep, één van de buzzwords van de voorbije jaren en nog steeds her en der opduikend in presentaties als ’the next big thing’. Bij gamification gaat het niet om gamen, maar om het inzetten van bepaalde game-elementen om de motivatie van eindgebruikers te verhogen, om hen aan te zetten om eventueel een bepaalde handeling uit te voeren, om hen te engageren voor iets, … En binnen het ganse gamification-circus geldt Yu-kai Chou al jaren als één van de toonaangevende figuren. Daar waar Karl Kapp zich focust op gamification binnen leren, trekt Yu-kai Chou alle registers open en verspreidt hij zijn boodschap over alle domeinen heen.

Octalysis?

Eén van de hersenspinsels van Yu-kai Chou is het Octalysis-framework, waarin hij de 8 ‘core drives’ van motivatie opsomt en weergeeft in een mooie achthoek. Marketing, weet je wel.
De 8 core drives in dit framework zijn in willekeurige volgorde: meaning, accomplishment, empowerment, ownership, social influence, scarcity, avoidance en curiosity. De omschrijving van deze core drives kan je trouwens heel makkelijk nalezen op zijn website.

Waarom er dan over bloggen?

Wel, omdat het framework van Yu-Kai Chou volgens ons eigenlijk verder gaat dan games en gamification en een ‘andere’ benadering is van motivatie en engagement. Als je een leertraject ontwikkelt, kan het wel eens handig zijn om het framework naast jou te leggen en het traject eens te screenen op een aantal van de 8 core drives. Waarop scoor je goed en wat haalt iets minder punten? En, moet je wel op alles goed scoren? Afhankelijk van het soort leertraject kan je je focussen op één of meerdere drives. Yu-Kai Chou heeft het bovendien over Black Hat Gamification en White Hat Gamification (en ook over Left-Brain en Right-Brain Drives, waar we minder in geloven). Een ganse boterham om te verwerken, maar wel een interessante en laagdrempelige manier om mee te starten.

Heb je een voorbeeld?

Momenteel zijn wij bezig met het ontwikkelen van ons eigen product Quink, een mobiele leerapplicatie waar op het eerste zicht geen game-principes toegepast worden. Maar, ons systeem scoort wel hoog op ‘scarcity’, ‘accomplishment’ en ‘curiosity’. We creëren schaarste, zodat de gebruiker getriggerd wordt om elke dag terug te keren. Door die schaarste wordt eigenlijk ook de curiositeit aangewakkerd. Mensen kunnen sneak peaken naar de dag die komt.

Ben je zelf bezig met de ontwikkeling van een eLearningmodule, dan weet je dat niet iedereen zal genieten van je creatie. Maar je hoopt wel om een pak mensen te inspireren en te motiveren. Wel, misschien kan je dan wel eens een atypische evaluatie van je module doen, door je leeroplossing te screenen binnen de Octalysis Tool.

Succes!