Winston Wolfe
23 september 2015 — By Mathias Vermeulen

Onze eerste hackaton…

Afgelopen week hadden we de eer en het genoegen om deel te nemen aan een hackaton in het RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen in Kortrijk.Voor zij die (nog) niet vertrouwd zijn met de term hackaton, dat is een event dat initieel afkomstig is uit de IT-wereld. Tijdens een hackaton werken programmeurs, developers, graphic designers, project managers, … […]

School21-0_Logo-Ned-300x300Afgelopen week hadden we de eer en het genoegen om deel te nemen aan een hackaton in het RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen in Kortrijk.Voor zij die (nog) niet vertrouwd zijn met de term hackaton, dat is een event dat initieel afkomstig is uit de IT-wereld. Tijdens een hackaton werken programmeurs, developers, graphic designers, project managers, … samen aan één project, gedurende minstens één dag (tot vaak zelfs een week).  Doelstelling is altijd om iets nieuw en bruikbaar te creëren/ontwikkelen. Recent worden echter ook meer en meer algemene hackatons georganiseerd, binnen een niet-IT-context, met als doel om innovatie te stimuleren.

Ons hackaton-team van die dag bestond uit twee innoverende leerkrachten Marieke Pieters (aardrijkskunde) en Mathilde Vangeel (Frans en Spaans) en ‘externen’ Wim Barbaix (Barco Education), Mieke Vandewaetere (stafmedewerker onderwijsvernieuwing aan de Faculteit Geneeskunde van de Kulak) en ‘yours truly’.  Wij werden op woensdag om 8u30 verwacht in de school voor de kick off van het project, dat geïnitieerd werd vanuit de Université de Poitiers. Na een korte introductie kreeg ons team de opdracht om voor 21u ‘s avonds één specifiek topic verder uit te diepen. Wij kozen uiteindelijk voor ‘platentektoniek’. Jawel, wij weten sinds vorige week alles over die vermaledijde platen!

Over de dag zelf kunnen we uiteindelijk heel kort zijn; die was enorm geslaagd en voor alle aanwezigen bijzonder leerrijk. Afgezonderd van de buitenwereld in team werken aan één concreet project brengt immers allerhande synergieën en ideeën naar boven. Elk brengt immers vanuit zijn eigen rol en expertise verschillende inzichten die geleidelijk aan een concrete vorm aannemen richting eindresultaat.  Zo brachten Marieke en Mathilde (de leerkrachten) bvb. hun inhoudelijke expertise en de vakoverschrijdende mogelijkheden, bracht Mieke (KULAK) de wetenschappelijk-pedagogische toets en was het aan Wim en onszelf om de technologische mogelijkheden te exploreren. Gaandeweg vervaagden de ‘hokjes’ en pikte iedereen in op de ideeën van de ander, waardoor nieuwe ideeën ontstonden. Net in die kruisbestuiving schuilt volgens ons de grote kracht van een hackaton.

Kortom, een perfecte aanpak om ook binnen jouw eigen organisatie in te zetten om projecten vorm te geven, ideeën te ontwikkelen en medewerkers te engageren. Hebben jullie reeds ervaring(en) met een hackaton, voel je dan vrij je mening/ervaring/visie te delen…