Winston Wolfe
12 november 2019 — By Mathias Vermeulen

Over het kaf en het koren…

Schrijf eens een blogpost over de VOV-beurs, dacht ik een weekje geleden. Wist ik veel dat die post massaal gelezen en gedeeld zou worden. Dus vroeg ik me af: kan ik dat huzarenstukje nogmaals herhalen? Challenge accepted… Alle gekheid op een stokje, in de vorige post deelde ik met jullie een aantal standhouders die de […]

Schrijf eens een blogpost over de VOV-beurs, dacht ik een weekje geleden. Wist ik veel dat die post massaal gelezen en gedeeld zou worden. Dus vroeg ik me af: kan ik dat huzarenstukje nogmaals herhalen? Challenge accepted…
Alle gekheid op een stokje, in de vorige post deelde ik met jullie een aantal standhouders die de moeite waard zijn om te checken tijdens de VOV beurs. Maar op die beursvloer staan uiteraard nog een pak meer aanbieders. En dan is het verdomd niet evident om het kaf van het koren te scheiden. Daarom vijf vragen die jou kunnen helpen in die razend moeilijke opdracht richting geschikte digitale leermiddelen.

  1. Wat is jullie kijk op (de implementatie van) xAPI en cmi5? Ik start onmiddellijk met de lastigste en meest technische vraag. En als je nu denkt “ik weet zelf niet wat dat is,” wel dat speelt hier zelfs niet. Een vendor van hetzij een leerplatform, hetzij een online leeroplossing moet dat antwoord echter wél weten. Zij moeten een duidelijke visie en dito antwoord hebben op deze vraag. Als ze uit de lucht vallen, zou ik antwoorden met “Oei, is het al zo laat?” of “Ik moet dringend naar het toilet.” Hebben ze daarentegen een antwoord waarbij ze blijk geven kennis te hebben van die specificaties, kan je voort naar een tweede vraag.
  2. Hebben jullie een pricing model gebaseerd op actieve gebruikers? Ja, pricing is vaak een beslissende factor in de keuze van een leeroplossing. De tijd dat je echter moet betalen voor alle werknemers, ook al maken ze slechts sporadisch of geen gebruik van het systeem, ligt al lang achter ons. Als je dus een vendor voor jou hebt die echt vasthoudt aan het aantal werknemers en niet van dat principe wil afwijken, is het ook hier tijd om even te glimlachen en met de nodige flair achteruit te stappen. Trouwens, als het pricing model van de vendor niet op hun website vermeld staat, is er – pardon my French – meestal str*nt aan de knikker…
    Los daarvan, als je nog steeds dat goede gevoel hebt, kan je overschakelen naar de derde vraag.
  3. Hoe snel kan je zelf content aanmaken? Dat is een tricky vraag, want iedereen zal hier uiteraard volmondig ‘zeer snel’ op antwoorden. Maar dan zijn er twee mogelijkheden. Ofwel toont iemand je op de beursvloer hoe snel het gaat en word je omver geblazen door de snelheid. Ofwel bieden ze aan om het systeem zelf te gebruiken voor een bepaalde proefperiode en het eigenhandig te ondervinden.  Demo’s op de beursvloer door mensen die het systeem door en door kennen, dat is een grote valkuil. Opteer dus steeds voor een eigen demo. The proof of the pudding is in the eating…
    Zit je momenteel op een 3 op 3 qua antwoord, dan is het tijd voor een makkelijke vraag.
  4. Welke Belgische klanten hebben jullie nog? Die stel je altijd, vermoed ik. Maar, wees hier op je hoede voor namedropping. Ik ben niet geïnteresseerd in de klanten met grote zakken geld en L&D-departementen die groter zijn dan eender welke afdeling in mijn bedrijf. Je wilt cases van klanten die dezelfde uitdagingen hebben, die dezelfde problematiek kennen, die ongeveer hetzelfde aantal werknemers hebben, die in dezelfde industrie werken… Één uitzondering op die regel: start-ups. Die timmeren vaak nog aan de weg en verdienen hier een steuntje in de rug.
    Goed, nu we de makkelijke vraag gehad hebben, is het tijd voor de evidente vraag.
  5. Hoe lang duurt het om te starten? Serieus, wederom een logische vraag. Natuurlijk, maar eentje die vaak over het hoofd gezien wordt en nadien voor wrevel zorgt. Je wil immers al te lange implementatietrajecten vermijden, vermoedelijk geen batterij consultants over de vloer, en liefst zo snel mogelijk starten. En bij sommige systemen kan dat, bij andere is dat helaas een ander pak mouwen. Als de aanbieder dus aan komt hollen met een success manager, een account manager, een technical lead en een project manager om jou op weg te helpen, dan heb ik één raad: be afraid, be very afraid

Gelukkig zullen vele aanbieders slagen in deze vijf-vragen-test. Vermoed ik. En indien niet, dan is het sowieso altijd leuk om hen het vuur aan de schenen te leggen. Zeker die eerste vraag is veruit onze favoriet…  *insert evil laughter*