Winston Wolfe
17 februari 2014 — By Mathias Vermeulen

QR-codes in L&D

QR-codes? In learning & development? Da’s toch een grapje, hoor ik je denken. De laatste tijd worden we geconfronteerd met meer en meer ‘buzzwords’ op vlak van leren: games, gamification, mobile learning, MOOCs, … en ook augmented reality. Augmented reality (AR) technologie laat mensen toe om via hun mobiele toestelletjes en tablets extra informatie te […]

QR-codes? In learning & development? Da’s toch een grapje, hoor ik je denken. De laatste tijd worden we geconfronteerd met meer en meer ‘buzzwords’ op vlak van leren: games, gamification, mobile learning, MOOCs, … en ook augmented reality.

MathiasVermeulenOwneratWinstonwolfe-innovativehrsolutions_kaywa.me_v4uREAugmented reality (AR) technologie laat mensen toe om via hun mobiele toestelletjes en tablets extra informatie te verschaffen, bovenop hun ‘real world surroundings’.  Denk bijvoorbeeld aan verschillende apps die info verschaffen over restaurants in de buurt.  Welnu, ook in een leercontext kan augmented reality geïntegreerd worden en dan zijn QR-codes zeer makkelijke tools om te implementeren.

QR-codes zijn tweedimensionele barcodes en vormen – eens ingescand – een link naar een URL, of naar je Facebook-pagina of je Twitteraccount, wat je zelf ook verkiest. Nu goed, over QR-codes bestaan de wildste theorieën en men beweert dat mensen deze hoegenaamd nooit inscannen. Weet dan dat er per minuut toch zo’n 180 QR-codes gescand worden, dat maakt toch al gauw 260.000 scans per dag. Voldoende dus om toch even de mogelijkheden te bekijken.

QR-codes kunnen in een leercontext wel degelijk een meerwaarde bieden, als je ze goed en efficiënt gaat inzetten. Vooreerst ben je ecologisch bezig, want je kan content op een groene manier gaan aanbieden, zonder dat mensen moeten printen. Of je kan massaal veel extra resources aanbieden, die mensen vrijuit kunnen raadplegen en je verhoogt er bovendien de participatie en motivatie mee tijdens je leerevent.

Maar, je kan verder gaan en deze codes gaan inzetten in bijvoorbeeld een echte interactieve learning game. Een introductieprogramma voor nieuwe werknemers leent zich in die context perfect voor QR-codes. Hang ze op, verspreid ze in je organisatie, zorg dat ze relevante informatie weergeven en dat ze telkens een tip bieden voor de volgende locatie waar een QR-code te vinden is. Zo kan je nieuwkomers op interactieve manier kennis leren maken met het bedrijf.

Je kan uiteraard nog een stapje verder gaan dan QR-codes en met echte AR-tools zoals Layar en Aurasma gaan werken. Maar dat is voor een volgend blogpostje.