Winston Wolfe
27 november 2014 — By Mathias Vermeulen

Hoe technologie je onthaal een boost kan geven (1)

Twee weken geleden kregen we het verrassende mailtje van David Kelly, program director van de eLearning Guild, dat onze sessie rond ‘How to implement technology in your onboarding‘ geselecteerd werd voor Learning Solutions Conference and Expo 2015 in Orlando, Florida.  Een hele eer die ons hierbij te beurt valt… Yeah! Vaak wordt onthaal van nieuwe […]

Twee weken geleden kregen we het verrassende mailtje van David Kelly, program director van de eLearning Guild, dat onze sessie rond ‘How to implement technology in your onboarding‘ geselecteerd werd voor Learning Solutions Conference and Expo 2015 in Orlando, Florida.  Een hele eer die ons hierbij te beurt valt… Yeah! Vaak wordt onthaal van nieuwe medewerkers immers nog al te klassiek en traditioneel aangepakt, hoewel het voor de loopbaan van je nieuwe collega’s één van de leermomenten bij uitstek is. Mensen starten quasi altijd vol goede moed in hun nieuwe functie, dus dan is het zaak om van dit moment gebruik te maken en het onthaalbeleid in je organisatie om te toveren tot een echte leerervaring!

social_mediaAangezien we leven in een tijdperk vol verandering en technologische doorbraken, lijkt het ons daarom niet meer dan normaal dat je als L&D-professional deze technologieën omarmt en ze ook probeert in te bedden in je onthaalbeleid. In deze blogreeks lichten we enkele tipjes van de sluier hoe je technologie en onboarding hand in hand kan laten lopen… Aftrappen doen we met de alom bekende sociale media!

 

Vaak worden sociale media al te makkelijk vereenzelvigd met de giganten Facebook, twitter en LinkedIn, maar het sociale medialandschap is op vandaag dusdanig uitgebreid en divers dat er voor elk wat wils te vinden valt. Een mooie troef in kader van onthaal zijn wat ons betreft onder andere bloggen en twitter.

 

Blog

Een blog is een persoonlijk dagboek dat regelmatig wordt bijgehouden, waarbij de auteur een overzicht biedt van informatie die hij/zij wil blogmeedelen. Meestal gaat het om tekst, aangevuld met wat foto’s en of video’s.  Mensen schrijven er hun persoonlijke mening neer, geven je een karrenvracht aan informatie en sporen af en toe ook aan tot interactie met hun lezers door te polsen naar eigen ervaringen en meningen.

Als we dit vertalen naar een onthaalbeleid, denken we spontaan aan de sessie van Jane Bozarth in Brussel, in oktober 2014. Hier gaf zij een schitterend voorbeeld van hoe je bloggen kan inzetten als tool bij onthaal. Zet een organisatieblog op vanuit L&D, deel de logingegevens met nieuwe medewerkers en spoor hen aan om de eerste week van hun nieuwe loopbaan te capteren in de blog. Motiveer hen om hun eigen inzichten en ervaringen neer te pennen, op video te zetten of in foto’s uit te drukken en laat hen dit posten op de bedrijfsblog. Je verhoogt niet alleen motivatie en engagement van die nieuwe medewerkers, je krijgt bovendien inzichten in hoe zij hun eerste dagen ervaren en je hebt bovendien een handig middel om ook later te delen met toekomstige werknemers. Zij krijgen immers zo zeer makkelijk toegang tot de eerste persoonlijke indrukken van eventueel toekomstige collega’s.

Meteen dus drie vliegen in één klap en het kost je als organisatie geen enkele eurocent. Je hebt enkel een moderator nodig die een oogje in het zeil houdt en die geregeld de berichten wat clustert. Meer is het echter niet. Ga dus als de bliksem naar WordPress of Blogger, open je account en ga ermee aan de slag!

 

twitterTwitter

Een ander handig middel is twitter. Twitter is een razendsnelle microblog, maar door gebruik te maken van specifieke hashtags kan je ook hier de informatiestroom netjes bundelen en stroomlijnen. Zoek dus een unieke hashtag voor je nieuwe medewerkers en laat hen – reeds vanaf ze hun contract getekend hebben – tweeten over hun ervaringen en inzichten via de specifieke onthaalhashtag. Zo heeft KBC in september een leuke test gedaan met de hashtag #kbcwelkom. Wederom een laagdrempelige manier om de communicatie tussen werkgever en werknemer te optimaliseren en om in te spelen op specifieke vragen en behoeftes van je nieuwe collega’s.

En zij die twijfelen aan twitter: het is op vandaag in België een van de snelst groeiende sociale mediatools en raakt steeds meer ingeburgerd in ons land!

 

We wensen je alvast veel plezier en uiteraard veel succes met het uittekenen van je onthaalbeleid!