Winston Wolfe
19 september 2019 — By Mathias Vermeulen

“The fool with his tool…”

Onlangs had ik een gesprek met een Belgische L&D startup en het ging over leren, over L&D in België en over… tools. En toen ik meldde dat ik elke dag – ja, elke dag – een nieuwe tool test, dan keek de persoon aan de andere kant van het scherm raar op. Elke dag? Jep… […]

Onlangs had ik een gesprek met een Belgische L&D startup en het ging over leren, over L&D in België en over… tools. En toen ik meldde dat ik elke dag – ja, elke dag – een nieuwe tool test, dan keek de persoon aan de andere kant van het scherm raar op. Elke dag? Jep… Ik consumeer tools als ontbijt, denk ik wel eens.
Ik refereer tijdens opleidingen, workshops en keynotes zeer vaak aan verschillende van die tools. En dan gaan mensen massaal aan het schrijven ; de aandacht schiet de hoogte in, zeker als die tools ook nog eens een gratis versie hebben.
Maar, wat velen vergeten, is dat daar bij mij een gans proces aan vooraf gegaan is. Ik ben immers geen ‘fool with a tool’, want die blijft… ‘a fool’. In alle ijver om te focussen op die coole tools, slaan mensen vaak twee levensbelangrijke stappen over.

  1. Visie – je kan geen tool gebruiken of implementeren in je organisatie zonder een duidelijke visie (op leren). Het vergt inzicht in hoe jouw organisatie naar leren kijkt, welke richting jullie uitwillen en welke plaats leren vervolgens krijgt in die strategie. Waar sta je vandaag en waar wil je naartoe? Is de organisatie klaar om een digitale stap te zetten? Zijn er mogelijke randvoorwaarden die onze visie kunnen dwarsbomen? Belangrijke vragen die een antwoorden nodig hebben, alvorens je verder kan kijken.
  2. Technologie – vervolgens moet je inzicht hebben in al die (nieuwe) technologieën. Wat is het wel en wat is het vooral niet? Elke tool is immers een product/resultaat van een bepaalde technologie. Binnen leren hebben we het dan bvb. over AR en VR, over Artificial Intelligence, over mobile, over games, over … En in elke technologie schuilen mogelijkheden, die misschien relevant kunnen zijn om jouw visie mee waar te maken. Dus, eens je de visie scherp hebt gekregen, moet je gaan nadenken welke technologie daar naadloos op aansluit.
  3. Tool – en dan pas kan je op zoek gaan naar een geschikte tool. Eens het helder is hoe visie en technologie elkaar de hand reiken, kan je om alles concreet te maken de geschikte tools en apps zoeken. Wat we nu echter vaak zien, is dat mensen starten bij een tool en dan amechtig proberen om die tool in te passen in de huidige manier van werken. Om dan gedesillusioneerd te constateren dat die tool toch maar niet je dat was.  En zo word je dus al snel die ‘fool with a tool’.

Check dus met veel plezier de tools op onze website, ga ermee aan de slag, maar vergeet zeker niet om die eerste twee zaken op orde te hebben: visie en technologie.
Oh ja, onze tooltip van de week is trouwens Summary Box.