Winston Wolfe
22 februari 2019 — By Mathias Vermeulen

Tijd- en plaatsonafhankelijk

Al sinds enkele jaren is mobile learning één van onze stokpaardjes. Enerzijds omwille van het grote potentieel om aan performance support te gaan doen en anderzijds uiteraard omwille van ons eigen Dutch & Dillon product Quink. Maar nu we zo’n vijf jaar bezig zijn met het aanmoedigen van performance support en mobile learning, is ons […]

Al sinds enkele jaren is mobile learning één van onze stokpaardjes. Enerzijds omwille van het grote potentieel om aan performance support te gaan doen en anderzijds uiteraard omwille van ons eigen Dutch & Dillon product Quink. Maar nu we zo’n vijf jaar bezig zijn met het aanmoedigen van performance support en mobile learning, is ons één en ander duidelijk geworden. Mobile zou doorbreken in 2014. Toen dat niks werd, focusten we op 2015. Dat lukte ook niet, dus 2016 ging het jaar van mobile learning worden… Intussen zijn we 2019 en zien we nog steeds dezelfde issues als enkele jaren geleden.

Staan we wel open voor mobile?

Het begon ons te dagen enkele weken geleden, toen we op een event aan zo’n 100 aanwezigen vroegen wie wel eens tijdens de werkuren op internet surfte voor niet-professionele doeleinden. De aanwezigen in de zaal waren allemaal bedrijfsleiders, productiemanagers of HR-verantwoordelijken. Daags nadien herhaalden we de vraag online, tijdens een twitterpoll. In totaal hadden we ruim 115 respondenten (event plus twitter) en 87 gaven aan wel degelijk geregeld eens online te zitten voor niet-werkgerelateerde zaken. Een goede 75% dus. En… surfen tijdens de werkuren, daar is uiteraard niks verkeerd mee, laat ons dat duidelijk stellen. *sluit snel enkele tabbladen*

Nu even fast forward naar de reden die we in bedrijven steevast horen als het gaat om het gebruik van mobile devices om leren te ondersteunen. “Jamaar, jamaar, wat als onze mensen tijdens de werkuren op internet surfen?” Wacht even… Wat?! Keer op keer horen we dit excuus. We zitten dus zelf allemaal wel eens online en vertrouwen erop dat wij hierin zelf verstandig zijn. We weten best wel wat te doen, als verstandige volwassen mensen. Neen? Maar die andere, onze collega, de machine-operator, de logistiek medewerker, de winkelbediende, neen die vertrouwen we niet. Die gaan dat vertrouwen misbruiken. Wij niet, zij wel.

Komen we dus uit bij vertrouwen. In veel organisaties is er te weinig vertrouwen om een gedegen mobile learning beleid uit te werken, om effectief aan performance support te gaan doen. We moeten dus – wat ons betreft – niet werken aan de technologie, maar vooraal sleutelen aan de mindset, en al zeker aan die van de beslissingsnemers. Zonder vertrouwen, geen (mobile) learning.

Leren we tijd- en plaatsonafhankelijk?

Komen we vervolgens uit bij een tweede mythe van mobile learning: mensen kunnen tijd- en plaatsonafhankelijk leren. Als ze in de file staan, als ze op de trein zitten, als ze thuis in de zetel liggen. En dat klinkt in theorie heel plausibel, getuige de vele stockfoto’s die we bij providers vinden van gelukkige en mooie mensen die aan het ‘mobile learnen’ zijn. Kijk naar het gelukzalige gezicht van de jongeman op de foto. Hij geniet echt van die compliance module, op zijn terras. *sarcasmemeter slaat tilt*

Laten we helaas die illusie doorprikken. Mensen worstelen anno 2019 met tijd: ze hebben een gezin, kinderen die hobbies hebben, ze hebben zelf hobbies, ze willen rust, in de tuin werken, ze moeten boodschappen doen, … En als ze effectief ‘on the road’ zijn, lezen ze veel liever de krant of een boek, kijken ze naar Netflix op de trein, luisteren ze naar muziek of een interessante podcast. Maar iets leren? Via de app van de LMS-provider die we hebben? Over compliance?  Neen, dat gebeurt niet. Waarom? Wel, omdat mensen de weinige tijd die ze hebben graag zelf invulling geven. En ook omdat mobile devices geen geschikt medium zijn om standaard eLearning-content te consumeren.  Als je dus hoopt dat mensen buiten de werkuren leren (voor professionele doeleinden), moet het echt wel inspelen op concrete behoeftes die ze hebben, specifieke vragen waarmee ze worstelen. Maar aub niet die verplichte compliance training op mobiele apparaten.

Moraal van het verhaal?

Als je mobile learning echt wil inbedden in je organisatie, moet er zowel gewerkt worden aan het vertrouwen als aan de geschikte content voor het juiste medium. Je mag er sowieso niet vanuit gaan dat mensen het ook buiten de werkuren met plezier zullen raadplegen… En als je toch twijfelt, stel jezelf dan deze vraag: ‘ben ik iemand die op de trein en in de file met plezier ‘learning content’ tot mij neem’?