Winston Wolfe
27 april 2015 — By Mathias Vermeulen

Virtual reality? In leren?

Je kan er – als je de technologietrends een beetje volgt – bijna niet meer om heen, om de Oculus Rift. Dit virtual reality speeltje, dat vooral in de game-industrie voor redelijk wat vibes zorgt, vindt ook stilaan zijn weg naar het vakgebied van leren en ontwikkelen. Maar heeft virtuele realiteit binnen leren wel een […]

Je kan er – als je de technologietrends een beetje volgt – bijna niet meer om heen, om de Oculus Rift. Dit virtual reality speeltje, dat vooral in de game-industrie voor redelijk wat vibes zorgt, vindt ook stilaan zijn weg naar het vakgebied van leren en ontwikkelen. Maar heeft virtuele realiteit binnen leren wel een toekomst? Wat ons betreft absoluut!

AR vs. VR

In het verleden hebben we al enkele keren geblogd over augmented reality en raadden we ook enkele leuke, makkelijke apps aan. Het verschil tussen augmented en virtual reality ligt in het feit dat je in VR echt het gevoel hebt in een andere realiteit te stappen. Augmented reality voegt ‘enkel’ een extra laagje toe aan onze bestaande offline wereld.  Zonder al te technisch te willen worden, verwijzen we graag door naar een mooie (ietwat ingewikkelde) uitleg van Milgram’s ‘virtuality continuum’

ARVR

Hulpstukken

Om virtual reality zelf te ervaren, heb je sowieso een VR-viewer nodig, zoals een Oculus Rift. Zo’n Oculus Rift is op zich niet echt duur (350 euro), maar mensen die reeds low profile willen ervaren wat VR is, raden we toch aan om ‘den Oculus van den Aldi’ aan te schaffen: de kartonnen VR viewer (Google Cardboard, DodoCASE of andere kartonnen viewers). Deze kartonnen VR-viewer kost slechts een 20-tal euro en werkt met enkele apps op je smartphone. Op die manier geeft het perfect weer wat VR is (en ook wat op vandaag het grootste manco is – zie verder).

Leuke apps

Afhankelijk van het type toestel je hebt, zijn er enkele VR-apps die een mooi beeld geven van de kracht van de technologie. Zo hebben wij op onze iPhone drie leuke VR-apps staan: DiveCity (rollercoaster), Polar Sea 360° (een virtueel bezoek aan de Poolzee) en Moog VR (een demo van een machinetraining). Deze zijn gratis en in combinatie met een Google Cardboard geeft dit amusant VR-vertier! Daarnaast kan je met andere apps ook een virtuele wandeling maken in Londen (indien je veel MB overhebt op je smartphone) of een tour maken doorheen het oude Rome.

VRToepassingen in leren

Binnen een trendsettend leerbeleid biedt Virtaul Reality wat ons betreft zeker enkele perspectieven, maar dan dient de technologie nog meer op punt gesteld te worden. Op vandaag hebben nog teveel mensen last van misselijkheid als ze te lang door een VR-bril kijken. Recent onderzoek heeft trouwens uitgewezen dat de projectie van een virtuele neus de graad van misselijkheid helpt verminderen. We zijn dan ook overtuigd dat de VR-technologie binnen afzienbare tijd perfect op punt zal staan!

Maar goed, we hadden het over mogelijkheden binnen leren. In eerste instantie denken wij aan een zeer laagdrempelige toepassing binnen het onthaal van nieuwe of potentiële medewerkers. Een virtuele tour doorheen het bedrijf met een Google Cardboard? Waarom niet? Dat kan nu reeds makkelijk aangemaakt worden met behulp van een 360°-graden camera en bepaalde 360°-applicaties.

Daarnaast liggen er ook mogelijkheden in het aanleren van enkele technische inzichten, door de mogelijkheid om machines van binnen en van buiten te zien en te leren: het visualiseren van alle onderdelen van de machine, het aanleren hoe je onderhoud uitvoert, waar bepaalde kritische punten gelokaliseerd zijn, … De app Moog VR toont hier trouwens wat mogelijk kan zijn.

Een derde mogelijkheid binnen leren is ‘immersive learning‘, waar we door VR de mogelijkheid hebben om te ervaren wat andere mensen in bepaalde situaties ervaren, gewaarworden, horen, … Denk bijvoorbeeld aan de effecten van feedback geven op medewerkers. Via VR kunnen we leidinggevenden een glimp meegeven van wat goede en slechte feedback doet met mensen. Interessant hier is een TED-talk die Joost Uitdewilligen recent gaf in Amsterdam. Joost was trouwens enkele weken later te gast op #LearningTechDay!

Conclusie

Eens de technologie op punt staat, zijn de mogelijkheden voor VR binnen leren en ontwikkelen talloos! Zelfs vandaag kan je al zeer leuke projecten op touw zetten en je leerbeleid effectief een tech boost geven!

Groeten vanuit de virtuele rollercoaster!