Winston Wolfe
20 april 2016 — By Mathias Vermeulen

Wat brengt de toekomst…

Waar #teamwinstonwolfe eind vorig jaar nog uit één individu bestond, zijn we sinds deze maand zowaar met zijn drieën. Dat betekent uiteraard naar onze klanten toe meer mogelijkheden en een nog grotere focus op de toekomst van leren. En die kleurt wat ons betreft behoorlijk mobile, met een fikse scheut games er bovenop. De marktpenetratie […]

Waar #teamwinstonwolfe eind vorig jaar nog uit één individu bestond, zijn we sinds deze maand zowaar met zijn drieën. Dat betekent uiteraard naar onze klanten toe meer mogelijkheden en een nog grotere focus op de toekomst van leren. En die kleurt wat ons betreft behoorlijk mobile, met een fikse scheut games er bovenop.

De marktpenetratie van smartphones en tablets blijft in ons land elk jaar stijgen en de mate waarin we deze mobiele apparaten gebruiken, wijzigt ook meer en meer. Dat de gemiddelde gebruiker tientallen keer per dag zijn/haar smartphone checkt, zal in die context vermoedelijk geen geheim zijn. Wij leven online: we shoppen, we delen, we liken, we boeken reizen, we checken in, we… Op vlak van mobile is ‘the sky’ effectief al een tijdje ‘the limit’ geworden!

Aha, ideaal voor leren, zou je dan durven denken? Wel, in dat geval halen we graag twee quotes naar boven. De eerste is eentje van Peter Hinssen, met zijn treffende definitie van werk als zijnde “that brief period during the day where I have to use old technology”. Touché! Voeg hieraan een quote van Gerd Leonhard toe, nl. “Denial is not a river in Egypt” en je krijgt een perfecte samenvatting van hoe ‘mobile’ we zijn op professioneel vlak. Een pak organisaties weigert alsnog de omslag te maken en hoopt eigenlijk stiekem dat het wel zal overwaaien.

En toch zijn wij overtuigd dat mobile de toekomst van leren is, of minstens een belangrijke pijler ervan vormt. We hebben de indruk dat de wind op vlak van leertechnologieën gunstiger waait en we zijn bovendien van mening dat L&D sowieso moet gaan denken in termen van “providing the right information to the right person at the right time”. Wat ons betreft trouwens nog steeds de beste definitie van mobile learning, van de hand van Chad Udell. Mobile learning gaat – vertrekkend vanuit deze definitie – in se niet om het toestel an sich, maar veeleer om het gebruiksgemak voor de eindgebruiker en de bit-sized stukjes content die aangeboden kunnen worden, ‘anywhere, anytime’. Dit ‘type’ leren is daarenboven zeer contextueel en just-in-time. We gaan bij wijze van spreken geen zoekopdracht in Google ingeven voor een vraag die we volgende week misschien zullen hebben.

En alvorens we mensen op het verkeerde pad brengen: mobile learning is dus niet die ene SCORM eLearningmodule ‘responsive’ maken en aanbieden op een smartphone. Bespaar ons aub deze ellende! Neen, mobile learning gaat vooral om het ondersteunen van je collega’s tijdens het uitvoeren van hun werk; het gaat dus vooral om performance support!

YeahMaar hoe begin je eraan aan dat ganse mLearning-verhaal? Om aan deze vraag ietwat tegemoet te komen, zijn we sinds kort – samen met de briljante Seriewoordenaar – gestart met het uitwerken van drie producten, zijnde twee mobile learning apps en als klap op de vuurpijl één super coole mobile serious game.

Een serious game ook nog? Wel, naast mobile zit ook (serious) gaming in de lift. Nu stilaan bekend is dat de gemiddelde gamer 34 jaar oud is (en 40% is vrouwelijk) en dat ook 50-plussers de weg naar gamen vinden, wordt het tijd om de voordelen van game-based leren nogmaals onder de aandacht te brengen: instant feedback, veilige leeromgeving, uitdagend en motiverend.  Combineer dit met de kracht van mobile en met ‘leadership’ als thema en je krijgt een veelbelovende cocktail voor een serious game…  Spannend!

Als extraatje is het ook de bedoeling om xAPI als standaard te gebruiken bij deze producten. Wie over dit alles meer wil weten: aarzel zeker niet om ons een seintje te geven op mathias@winstonwolfe.be!