Winston Wolfe
6 maart 2018 — By Mathias Vermeulen

Wat met Augmented Reality?

Enkele weken geleden deelden we onze inzichten over Virtual Reality, naar aanleiding van de PGC-conferentie in London. Afsluiten deden we dan met de boodschap dat wij persoonlijk meer potentieel zagen in de toepassing van Augmented Reality binnen leren en ontwikkelen. Vandaag verduidelijken we dat standpunt. Virtual Reality heeft ontegensprekelijk veel potentieel, maar zien wij vooral als […]

Enkele weken geleden deelden we onze inzichten over Virtual Reality, naar aanleiding van de PGC-conferentie in London. Afsluiten deden we dan met de boodschap dat wij persoonlijk meer potentieel zagen in de toepassing van Augmented Reality binnen leren en ontwikkelen. Vandaag verduidelijken we dat standpunt.

Virtual Reality heeft ontegensprekelijk veel potentieel, maar zien wij vooral als een nieuw medium om op een andere manier met formele trainingen om te gaan. We laten de mensen oefenen in een veilige oefenomgeving, we dompelen ze onder in een immersieve ervaring, … Uitermate boeiend! Maar, we moeten er onze medewerkers wel nog steeds voor vrijplannen. Een VR-beleving wordt een eenmalig event, een formele gebeurtenis, weg van de werkvloer. Hierin schuilt het grote verschil met Augmented Reality. Waar VR vooral weg van de werkvloer zijn grote rol zal spelen, zullen mensen via Augmented Reality tijdens het uitvoeren van hun werk ondersteund worden.

Five moments of need

Als we in deze VR vs. AR context even refereren aan de 5 moments of need van Bob Mosher en Conrad Gottfredson, dan zien wij VR hoofdzakelijk tijdens de eerste twee moments of need. Dat zijn New en More, als medewerkers iets nieuws moeten aanleren of die basiskennis & -vaardigheden moeten verbreden en/of verdiepen. AR zien we daarentegen van toepassing tijdens momenten drie en vier: mensen moeten het geleerde effectief in de praktijk gaan omzetten of worden geconfronteerd met iets dat niet loopt zoals gepland.

Augmented Reality kan bijgevolg een gigantische troef gaan spelen als je de performance support in je organisatie naar een hoger niveau wenst te tillen. Laten we echter niet te vroeg juichen over die AR, want er is ook een ‘maar’ in dit verhaal.

  • Ten eerste zouden wij aanraden om eerst te gaan focussen op performance support zelf om dan pas – in een veel later stadium – te gaan wegdromen bij de mogelijkheden van Augmented Reality. Het gaat immers vooral om het doel en zeker niet om het middel. Focus eerst op de strategie, dan pas op de tools.
  • Bovendien moet je bij AR als organisatie al een bepaalde switch gemaakt hebben. Om AR immers goed te gaan inzetten, is mobile echt wel het strikte minimum. En misschien moet je wel al de stap zetten naar smart glasses.
  • Tot slot moeten we ook – zeker bij smart glasses – gaan stilstaan bij wat de effecten zijn van een continue extra laag bovenop onze realiteit en hoe onze hersenen hiermee omgaan. En wat met de fysieke ongemakken van constant een slimme bril van enkele honderden gram op je gezocht te zetten. Klinkt vreemd, maar het kan een euvel gaan betekenen.

Laat dat echter de pret niet bederven! Verdiep je zo snel mogelijk in de beginselen van Performance Support, ga op zoek naar mogelijkheden binnen jouw organisatie en houd dus in het achterhoofd dat Augmented Reality misschien wel een extra troefkaart in die aanpak kan worden. Maar hoe begin je er dan aan?

Platformen

Wens je zelf met AR aan de slag te gaan, dan zijn er gelukkig al een aantal uitstekende platformen en tools om je eigen AR-project vorm te geven. Er is de ARKit van Apple, ARCore van Google, Vuforia en andere ARLabs. Maar wij hebben nog drie leuke tools geselecteerd.

  • Atheer is een AR-platform dat zich specifiek focust op industriële omgevingen. Zoals je in het filmpje kunt zien, is dit performance support op zijn best. Hoewel deze piloot zeer ervaren is, helpt de AR-toepassing hem om net dat tikkeltje efficiënter te gaan werken.
  • Wil je location-based Augmented Reality gaan toepassen, dan is Motive zeker een systeem om te gaan bekijken. AR werkt immers met markers die door jouw device (smartphone, tablet, smart glasses) herkend worden. Op basis van die marker wordt vervolgens specifieke content getoond. En daar waar veel toepassingen werken met visuele markers (een beeld, een gezicht, een gebouw, een machine, …) kan je ook op basis van specifieke locaties content gaan tonen.  Motive biedt jou die mogelijkheden en is momenteel in bèta-relase. Checken die handel!
  • Een laatste (gratis) voorbeeld is de Blippar-app. Die gaat – gebruik makend van je camera – objecten gaan herkennen en hierover infomatie verschaffen. Ze hebben bovendien enkele tools ontwikkeld om zelf aan de slag te gaan, afhankelijk van je coding skills. Zo heb je al een zeer laagdrempelige BlippBuilder voor niet-techneuten. Laat jullie maar eens goed gaan, zouden we zo denken.

Succes!