Winston Wolfe
7 augustus 2019 — By Mathias Vermeulen

Wat we leerden uit de eerste Qurve-projecten

De kop is er af, oef! Na weken en maanden zwoegen aan ons tweede product Qurve, konden we in de periode mei tem. juli massaal gaan testen, voorstellen, finetunen, … en eerste klanten overtuigen. Maar daar gaat deze blogpost niet echt over. Het gaat eerder over de data die we uit Qurve gehaald hebben de […]

De kop is er af, oef! Na weken en maanden zwoegen aan ons tweede product Qurve, konden we in de periode mei tem. juli massaal gaan testen, voorstellen, finetunen, … en eerste klanten overtuigen. Maar daar gaat deze blogpost niet echt over. Het gaat eerder over de data die we uit Qurve gehaald hebben de afgelopen weken en welke – misschien voorbarige – conclusies we daaruit kunnen trekken.

Ietwat context

Qurve biedt deelnemers elke dag één uniek leermoment in trajecten van 15 tot 90 dagen. Elke dag krijg je dus een puzzelstukje, waarbij de content van morgen vandaag nog niet beschikbaar is. De leermomenten van gisteren en eerdere dagen blijven uiteraard steeds raadpleegbaar.
De app zelf werkt met xAPI als specificatie, als één van de enige apps in de Lage Landen (nvdr. over xAPI hebben wij hier trouwens al uitvoerig een boompje opgezet). Elke activiteit van een deelnemer in Qurve genereert dus een xAPI-statement, waaruit we info kunnen halen: hebben ze iets gelezen, een quizvraag beantwoord, een video bekeken, een uitdaging aanvaard, een pollvraag beantwoord, een checklist afgewerkt, een open vraag ingevuld, …

Concreet

De data die we voor deze blogpost trouwens gebruikt hebben, haalden we uit enkele projecten die we zelf geïnitieerd hebben en die strikt voor demodoeleinden gebruikt werden (het dashboard vind je trouwens hier). Het gaat hierbij om 50+ deelnemers aan een Qurve-demo (exclusief team Winston Wolfe). Dat 50-tal genereerde in totaal ruim 4.700 xAPI-statements, het equivalent van alle activiteit in de app zelf. Best een indrukwekkend aantal. Maar wat halen we daar nu uit?

Wanneer?

Qurve werkt met een notificatiesysteem. Dat betekent dat een deelnemer – indien hij/zij dat toelaat – elke dag een notificatie krijgt dat er nieuwe content beschikbaar is. Ook in het weekend.
Geen overloadpaniek trouwens, want van zodra een persoon zeven dagen inactief is op Qurve, stoppen die notificaties. Het heeft geen zin om nodeloos aan te dringen, nietwaar.
Nu goed, wat blijkt uit de data? De drie populairste Qurvedagen zijn maandag, dinsdag én vrijdag. Misschien weinig verrassend (hoewel die vrijdag ons verbaasde) en samen goed voor bijna 58% van de activiteit in de app. Maar wat met zaterdag en zondag? Samen vertegenwoorden die bijna 15% van alle appactiviteit. Mensen zijn dus wel degelijk bereid om ook in het weekend geïnspireerd te worden.

De populairste periode is trouwens tussen 9u en 12u; dan zijn mensen het meest actief op Qurve. Na de middag zien we ook nog een mooie activiteit, maar van zodra de klok voorbij 17u gaat, merken we een terugval. Logisch, mensen gaan naar huis en hebben andere verplichtingen (avondeten, kinderen, hobbies, …) Die mindere activiteit duurt dan 9u de volgende dag, zou je zo denken. Nope, , het duurt tot 20u, want dan zien we terug een stijging die een drietal uur duurt. Je leest het goed, tussen 20u en 23u hebben we terug behoorlijk veel activiteit. Mensen zijn bereid om niet enkel in het weekend, maar ook buiten de reguliere werktijden leerinhoud tot zich te nemen.

Wat?

Maar wat doen die app-gebruikers dan? Dat leiden we af uit de ‘verbs’ van de xAPI-statements. Het grootste stuk is ‘experienced‘, wat in Qurve betekent dat ze het leermoment ervaren/lezen. Afhankelijk van het type, kunnen ze vervolgens ook extra acties ondernemen: ‘answer‘ een pollvraag, ‘launch‘ een video of extra online content, ‘complete‘ een checklist-item, ‘fail‘ of ‘pass‘ een quizvraag, ‘respond‘ een open vraag… Een 850-tal van dergelijke leeracties zagen we de voorbije weken passeren, wat best veel is, zeker als je weet dat veel van die acties slechts eenmalig uitgevoerd kunnen worden.

Hoe vaak?

De tijdslijn toont ons dat we – op enkele dagen na medio juni – elke dag 1 of meerdere deelnemers hadden. En dan hangt het af van het type deelnemer hoe zij met de app omgaan. Sommige mensen checken quasi dagelijks in en bekijken het leermoment van die dag (en ondernemen eventueel een extra actie). Andere deelnemers checken dan weer slechts om de x-aantal dagen in om dan alle content van de voorbije periode tot zich te nemen. Maar terugkeren doen ze bijna allemaal.

Moraal van het verhaal

Zeer vaak merken wij in organisaties dat het LMS-systeem te weinig gebruikt wordt en dat mensen al zeker niet buiten de werkuren gaan inloggen op dat vaak vervloekte systeem. Terwijl de data van Qurve hier net het tegendeel aantonen. We zien inderdaad nog steeds de meeste activiteit op werkdagen, tijdens de werkuren. Maar ook daarbuiten interageren mensen met de applicatie. Omdat het kort is. Omdat het inspirerend is. Omdat het fun is. Omdat het zeer makkelijk is. Omdat het… Qurve is.