Winston Wolfe
10 oktober 2017 — By Mathias Vermeulen

De woorden van een goeroe – onze interpretatie

Midden maart publiceerde Josh Bersin, de L&D goeroe die velen onder ons volgen, een artikel getiteld ‘The Disruption of Digital Learning – Ten Things We Have Learned‘.  En om één of andere bizarre reden was dat artikel de voorbije week opnieuw trending op onze professionele sociale mediakanalen (LinkedIn & twitter). Tijd dus om het artikel […]

Midden maart publiceerde Josh Bersin, de L&D goeroe die velen onder ons volgen, een artikel getiteld ‘The Disruption of Digital Learning – Ten Things We Have Learned‘.  En om één of andere bizarre reden was dat artikel de voorbije week opnieuw trending op onze professionele sociale mediakanalen (LinkedIn & twitter). Tijd dus om het artikel nogmaals te lezen en er enige nuance/verduidelijking aan toe te voegen. Want, hoewel we het met heel wat opgesomde aspecten grondig eens zijn, zijn er toch een drietal ‘learnings’ die onze wenkbrauwen deden fronsen.

A new set of skills and capabilities in L&D

Bersin zegt het eigenlijk zelf in de eerste zin van dit laatste item van zijn ‘learnings’: “Let me close with one of the most important issues of all”. Daarom vinden wij het eigenlijk onbegrijpelijk dit hij dit item dan net op de ‘laatste’ plaats gezet heeft. Dit is wat ons betreft immers één van de meest cruciale aspecten om de andere negen een volwaardige kans te geven op slagen. Zo lang L&D vastgeroest zit in de ‘course vending’-rol die ze nu vaak heeft, is het zeer moeilijk om te spreken over microlearning, spaced learning, xAPI, Slack, LMS’en die niet meer centraal staan, … Als we echt verandering willen binnen L&D, dan start het vooral met de mensen die het vak of de rol nu uitoefenen. En dan moet deze learning echt eerst komen in deze lijst!

The traditional LMS is no longer the center of corporate learning, and it’s starting to go away.

Oink? Hier moesten we even in onze weinige haren krabben. En toen dachten we aan een opiniestuk dat op VRT NWS stond deze week. Eentje van Guido Moens, emeritus hoogleraar medische statistiek aan de KU Leuven, over de juiste wiskundige interpretatie van het Catalaans referendum. Bottomline kwam het hierop neer: “men kan vanuit een steekproef slechts uitspraken kan doen over de populatie waaruit de steekproef getrokken is, op voorwaarde dat deze steekproef representatief is voor die populatie. Dit wil zeggen: een ‘goed beeld’ geeft van die populatie.”

De uitspraken over het verdwijnen van het traditionele LMS plaatsen we – in alle eerlijkheid – in deze categorie. Bersin geeft zelf aan dat hij vooral gesproken heeft met Chief Learning Officers en vendors. Maar wij vermoeden dat zo’n grootheid niet meer in de modale KMO komt, waar er zelfs nog geen LMS aanwezig is. Het beeld dat hij dus schetst over LMS’en (en een aantal andere zaken), is volgens ons dan ook niet representatief voor de L&D-populatie.

We gaan uiteraard wel akkoord met het feit dat het traditionele LMS niet meer het centrum zou mogen zijn van leren binnen organisaties, maar onze ervaring is net dat een pak bedrijven nu pas de eerste stappen zetten in de richting van een LMS. Hier moet je echt nog niet spreken over de Degreed’s, Axonify’s en Red Panda’s van deze wereld. Dus vooraleer deze trend echt waarheid zal worden, zal nog veel water naar de zee moeten vloeien. En hebben we nog meer nood aan een vernieuwde skillset van L&D-professionals.

The emergence of the X-API makes everything we do part of learning.

Ons stokpaardje: xAPI. Het is al van in 2013 dat deze materie ons mateloos boeit en door de implementatie ervan in onze eigen app Quink hebben we ook meer inzicht gekregen in de technische aspecten ervan. En sinds een tweetal weken zijn we op uitnodiging van Shelly Black-Plock lid van Tag xAPI, een open groep van xAPI-believers. xAPI wordt inderdaad door meer en meer product vendors ingebed in producten, maar het zijn vooralsnog de LMS-vendors die op dit vlak schromelijk tekortschieten. Gelukkig zijn er al een pak goede LRS’en op de markt momenteel, dus aan de slag gaan met xAPI kan geen issue meer zijn. Doen, is ons advies!

Maar spreek 100 L&D-professionals aan over xAPI (niet enkel de CLO’s van deze wereld) en hooguit 10% weet waarover het gaat. SCORM is echt wel nog steeds koning in het land der digitaal leren en zolang – hier gaan we weer – de skillset van L&D’ers niet verandert, zal dit nog een tijdje zo blijven. Dat is dan ook de bedoeling van zo’n groep als Tag xAPI: het verspreiden van het gigantische potentieel van xAPI.

 

Conclusie? Wij juichen het toe telkens er iets nieuws van Josh Bersin verschijnt en gaan over het algemeen veelal akkoord met zijn mening en visie. Maar af en toe vinden we het belangrijk om even kritisch te kijken naar bepaalde uitspraken en conclusies. Er worden effectief grote stappen vooruit gezet en meer en meer mensen raken overtuigd van de meerwaarde die technologie kan bieden. Maar er is nog een lange weg af te leggen. En alles begint met L&D’ers die zich verdiepen en interesseren in de materie en durven experimenteren met nieuwe diensten/producten/ideeën.