Winston Wolfe
19 februari 2020 — By Mathias Vermeulen

Zes jaar later – Lang leve… Augmented Reality

Zes jaar later… Time flies when you’re having fun… Maar in die ‘time’ hebben we al massaal veel geblogd en over ‘nieuwe technologieën’ geschreven. Technologieën die L&D een nieuwe boost zouden geven.  Zo schreven we in februari 2014 over augmented reality en hoe die technologie impact kon hebben op leren in organisaties. De originele blogpost […]

Zes jaar later…

Time flies when you’re having fun… Maar in die ‘time’ hebben we al massaal veel geblogd en over ‘nieuwe technologieën’ geschreven. Technologieën die L&D een nieuwe boost zouden geven.  Zo schreven we in februari 2014 over augmented reality en hoe die technologie impact kon hebben op leren in organisaties. De originele blogpost vind je onderaan, onder de ‘recensie’ zes jaar later.

Wat is er in de die zes jaar effectief veranderd?

Sinds 2014 zijn augmented en – bij uitbreiding – virtual reality quasi amper van de radar verdwenen. Was het in 2014 nog eerder een opkomende technologie binnen L&D, dan staat het nu bijna constant bovenaan de hype- en trendlijstjes. De technologie zelf is uiteraard goed geëvolueerd, onder andere door het vertrouwen van de grote tech-spelers. Zo zet Apple bijvoorbeeld volop in op AR, in tegenstelling tot VR.

Komt er nog iets van?

In alle eerlijkheid? Ik denk het wel. Augmented reality vereist niet echt nieuwe hardware ; we kunnen makkelijk onze eigen mobiele apparaten gebruiken, als die krachtig genoeg zijn. Da’s uiteraard al een eerste troef ivm. virtual reality. En bovendien kan AR ingezet worden op de werkvloer zelf – in the flow of work – wat voor bedrijven die volop inzetten op performance support als muziek in de oren moet klinken.  Mensen hebben een probleem, zitten ergens vast, moeten een uitzonderlijke handeling uitvoeren, … Het is in dergelijke situaties dat AR een absolute meerwaarde kan zijn.

Het finale oordeel?

Vooralsnog is het echter nog steeds wachten op de echte doorbraak van AR, maar die komt er stilaan aan. De technologie is er alvast klaar (en rijp) voor, bedrijven zien er de voordelen van in… Nu enkel L&D nog.

 

Oorspronkelijke blogpost

We hadden het vorige week al zeer kort over Augmented Reality en dan meer bepaald over de toepassing van QR-codes. Deze herbergen een pak mogelijkheden om je L&D-beleid dat tikkeltje extra te geven. Wil je echter ‘all the way’ gaan, dan bestaan er op vandaag een aantal toepassingen die het toelaten om offline en online te laten samensmelten tot een zeer boeiend geheel. Vandaag bespreken we in die context Aurasma!

aurasma2Aurasma is een applicatie die het je zeer makkelijk (en gratis) maakt om extra content, zoals video’s of foto’s toe te voegen aan reeds bestaande informatiebronnen. Ze omschrijven hun product overigens zeer treffend: “See and interact with the world in a new way”. Aurasma werkt met aura’s die je zelf creëert en toevoegt een een ’trigger image’, een bepaald beeld dat de extra inhoud (aura) in gang steekt. Aangezien woorden in deze niet zo veel zeggen, nodigen we je dan ook graag uit om het even aan den lijve te ondervinden!

– Download de app via Google Play of in de App Store

– Maak je eigen account aan

– Neem een briefje van 20 euro

– Open de app en scan het briefje van 20 euro

– Word van de sokken geblazen

 

Het hoeft dan ook geen betoog welke mogelijkheden dit biedt om in een leeromgeving te gaan gebruiken. Gedaan bijvoorbeeld met die saaie, niet-gebruikte syllabus, welkom interactieve brochure! Of de flipover die tijdens je sessie gebruikt werd: neem een foto, vorm die om tot ’trigger image’ en voeg er een aura zoals een inspirerend filmpje aan toe!

Enig klein ‘minpuntje’ van Aurasma is dat je mensen moet ‘volgen’ om ook hun aura’s te zien. Concreet betekent dit dat je bijvoorbeeld WinstonWolfeHR moet volgen om de aura’s die ik gecreëerd heb te zien. Volg mij gerust en scan dan even het Winston Wolfelogo in. Zo weet je onmiddellijk wie Winston Wolfe is.