Winston Wolfe
23 februari 2015 — By Mathias Vermeulen

Zijn we klaar voor L&D 3.0?

Wat zijn het toch ongemeen spannende tijden op vlak van Learning & Development… L&D heeft voor het eerst sinds lang volop kansen om echt een strategisch rol binnen organisaties op te nemen. De vraag is echter: is L&D klaar voor die 3.0 invulling? Want jouw medewerkers, die zitten al een tijdje in een 3.0-modus!   Learning & […]

Wat zijn het toch ongemeen spannende tijden op vlak van Learning & Development… L&D heeft voor het eerst sinds lang volop kansen om echt een strategisch rol binnen organisaties op te nemen. De vraag is echter: is L&D klaar voor die 3.0 invulling? Want jouw medewerkers, die zitten al een tijdje in een 3.0-modus!

 

Training iconLearning & Development 1.0

Tot voor enkele jaren hadden we in organisaties quasi enkel te maken met Learning & Development 1.0. De functie had voor buitenstaanders weinig om het lijf en werd vooral ingevuld vanachter een bureau. Trainingen organiseren was hier de hoofdtaak, samen met het verzamelen van de happy sheets nadien. Learning & Development 1.0 zou je kunnen beschrijven als een ‘course vending machine’ waarbij medewerkers weinig inspraak hadden in het leerbeleid. Trainen stond in deze periode gelijk aan leren, hier en daar aangevuld met een – laten we eerlijk zijn – saaie eLearning-module. De grootste vrienden van de L&D-afdeling waren beamer, flipchart en powerpoint-presentatie…

Kortom, L&D 1.0 was de periode van trainen en formeel leren.

 

 

Social iconLearning & Development 2.0

Met de komst enkele jaren geleden van bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn en blogsites zoals Blogger en WordPress kregen we plots meer mogelijkheden om met elkaar online in dialoog te gaan. En net zoals het internet gebruiksvriendelijker werd, begon in dezelfde stroom ook de L&D-professional meer oog te hebben voor zijn eindgebruiker: de ‘learners’.  Welkom dus Learning & Development 2.0, waarbij we de doorbraak zagen van oa. coaching, waarbij het belang van lerende netwerken toenam, waarbij sociale media een rol gingen spelen en online collaboration-tools en andere platformen hun doorbraak zagen, met als bekendste voorbeeld (het in onze ogen helaas niet zo efficiënte) Yammer.

De grootste uiting van L&D 2.0 is de massale omarming van het 70:20:10-principe van Charles Jennings. Los van de wetenschappelijke discussie over de cijfers achter dit raamwerk (die cijfertjes klinken niet echt realistisch), heeft L&D eindelijk de hegemonie van formele trainingen ietwat kunnen doorbreken. Zo krijgt sociaal leren plots de nodige aandacht van L&D, hoewel het eigenlijk altijd al aanwezig was in organisaties.

 

 

Performance iconLearning & Development 3.0

Maar zoals de technologie razendsnel evolueert, maakt ook L&D vandaag een omwenteling door… Technologie kan en mag immers niet meer verbannen worden uit een modern leerbeleid. Meer nog, door die technologische mogelijkheden krijgt L&D eindelijk een kans om ’the next step’ te nemen en te evolueren naar een volwaardige performance support partner. Door de mobiele mogelijkheden, kunnen we het verschil gaan maken op de werkvloer zelf. En daar draait het finaal om in een leervisie: impact hebben op de prestaties van medewerkers, waar en wanneer ze dat nodig hebben.

De vraag is echter: ben jij als L&D-professional klaar om de stap te maken van Learning & Development 2.0 naar Learning & Development 3.0? Of zit je nog steeds in de 1.0-variant?

Ben je hierbij klaar om technologie als volwaardige partner te zien in jouw leerbeleid? De bal ligt in jouw kamp!

 

Blog LD3