Winston Wolfe
22 september 2014 — By Mathias Vermeulen

Enkele ideeën om L&D te veranderen

Eén van de meest intrigerende en inspirerende blogposts die ik de voorbije maanden gelezen heb, werd geschreven door Andrew Jacobs. Hij had zelf op TeachThought een lijst gezien van 50 wilde ideeën om het onderwijs te veranderen en gebruikte die als basis om zelf 50 wilde ideeën neer te pennen om L&D te veranderen. Prachtig initiatief, […]

Eén van de meest intrigerende en inspirerende blogposts die ik de voorbije maanden gelezen heb, werd geschreven door Andrew Jacobs. Hij had zelf op TeachThought een lijst gezien van 50 wilde ideeën om het onderwijs te veranderen en gebruikte die als basis om zelf 50 wilde ideeën neer te pennen om L&D te veranderen. Prachtig initiatief, boordevol haalbare en minder haalbare hersenspinsels.

Je kan de volledige lijst hier bekijken, maar wij willen er toch een viertal uitlichten, omdat ze recent her en der op LinkedIn-groepen of via twitter wel eens aan bod kwamen…

 

Change“Make connectivity and sharing a catalyst for all learning.” Een tijdje terug postte Jan Weverbergh een vraag over wat de grootste barrières zijn binnen kennisdelen. Interessante vraag, met een voor mij voor de hand liggende vraag: organisaties die wantrouwig staan tegenover technologie die kennisdelen ondersteunt en die bovendien zeer hiërarchisch opgebouwd zijn.  “First we shape our structures and then our structures shape us,” is een overbekende quote van Winston Churchill. Wij zitten zodanig vast in aloude hiërarchische structuren, dat ze onze manier van denken, handelen en leren beïnvloeden.  Harold Jarche formuleerde het destijds nog beter: we moeten evolueren van “hierarchy to wirearchy!”

“Don’t require people to come to a course.” In een LinkedIn-discussiegroep kwam enkele maanden geleden de vraag hoe men no-shows op opleidingen kon terugdringen. Ik zag een pak antwoorden passeren in de vorm van ’trainingspaspoorten’, ‘contracten’, ‘chefs opbellen’, … En hoewel ik enkele jaren geleden meeging in dergelijke aanpak, ben ik er nu van overtuigd dat dit fundamenteel ingaat tegen de basisprincipes van leren.  Wij hebben zelf onze eigen leervisie eens neergepend, maar in een blog van Bob Marshall stond naar onze mening misschien wel de ideale verklaring: “You can’t change someone else’s intrinsic motivation – only they can do that”. Als mensen effectief willen leren en kennis tot zich nemen, vertrouw hen dan ook dat ze dit zullen doen.

“Let people use smartphones at any place in work.” Deze ligt vermoedelijk voor velen iets moeilijker, hoewel we er ten volle van overtuigd zijn dat misbruiken verwaarloosbaar zullen zijn in vergelijking met de benefits. Recent hadden we bijvoorbeeld zelf een klein aandeel in een prachtig project met tablets in een productieomgeving en de eerste resultaten daar tonen alvast dat het wel degelijk kan. Zolang er maar vertrouwen is! En dit idee sluit eigenlijk nauw aan bij…

“L&D – Stop patronizing learning tech like brand fanatics.” Onbekend is onbemind, en dit spreekwoordje gaat zeker op voor deze stelling. Binnen L&D is er toch nog te vaak scepsis tegenover het gebruik van technologie op vlak van leren. De reden? Geen flauw idee… We vermoeden dat het inderdaad te maken heeft met de gebrekkige kennis van en inzichten in de mogelijkheden van technologie op vlak van leren. En laat ons daar nu net een leuke workshop voor hebben… Vaak zijn er enkel een kleine trigger, enkele leuke voorbeelden en wat durf nodig om met technologie aan de slag te gaan. Komaan, hop, je moest al ingeschreven zijn!

 

Wat is jullie favoriet uit de lijst?