Winston Wolfe
6 november 2014 — By Mathias Vermeulen

Wat kan L&D leren van Guy Kawasaki – Creativity World Forum

#cwf14 was trending op twitter… Logisch, want in Kortrijk verzamelden gisteren niet minder dan 2.500 mensen voor dag 1 van het Creativity World Forum, hét evenement bij uitstek waar innovatie en creativiteit centraal staan. Openingskeynote hier was van de hand van Guy Kawasaki, voormalig Chief Evangelist bij Apple en nu de drijvende kracht achter het […]

#cwf14 was trending op twitter… Logisch, want in Kortrijk verzamelden gisteren niet minder dan 2.500 mensen voor dag 1 van het Creativity World Forum, hét evenement bij uitstek waar innovatie en creativiteit centraal staan. Openingskeynote hier was van de hand van Guy Kawasaki, voormalig Chief Evangelist bij Apple en nu de drijvende kracht achter het fantastische Canva.

De keynote van Kawasaki was opgebouwd rond 10 innovatie-stellingen en enkele daarvan waren/zijn wat ons betreft perfect overdraagbaar naar een modern leerbeleid.

Kawa1. Make a meaning (and hopefully also a mantra)

Elke startup, elk nieuw product moet de brandende ambitie hebben om het verschil te maken, om zin te geven aan mensen, om meerwaarde te creëren. Welaan, ook binnen L&D zou iedereen die serieus met zijn vak bezig is, dat verlangen moeten hebben. Hoe kunnen we met ons leerbeleid zin geven aan de organisatie, mee richting geven aan de bedrijfsdoelstellingen en meerwaarde creëren voor alle betrokkenen? Hoe kunnen we de performantie binnen onze organisatie zo’n boost geven dat we echt het verschil kunnen maken… Voorwaar geen makkelijke vraag, maar wat ons betreft wel een cruciale alvorens je echt succes kan boeken.

 

2. Jump to the next curve

Echter, zolang we binnen L&D in ons comforthoekje blijven, zullen we helaas gedoemd zijn om tweede viool te spelen. Heel af en toe moeten we toch de egelstelling durven verlaten en een sprong wagen, een sprong waarvan we misschien niet zeker zijn dat die succesvol zal zijn. En toch een jump die ons helpt om de limieten te verkennen, om nieuwe leermomenten en – methodieken te testen, om even alle zekerheden los te laten. De vraag is echter: durven wij het pad van de minste weerstand, namelijk de formele externe trainingsmomenten, in vraag stellen? Zijn wij bereid om te falen en opnieuw te falen om uiteindelijk dan toch die next curve te nemen?

 

3. Churn, baby, churn…

Moeilijk, nietwaar, want met de stroom mee zwemmen, dat lijkt ons net iets makkelijker. Maar het is toch plezant om af en toe eens tegen de haren in te strijken, om even ‘de ambetanterik’ te moeten zijn en tegen de stroom invaren. Heb je een innovatief L&D-idee, maar het management of collega’s vinden het maar niks? Berg het zeker niet op, maar zet door, overtuig hen (met een krachtige pitch?) en laat vooral je energie en je idee niet beknotten door mensen die – laat ons even heel eerlijk zijn – hoegenaamd geen expert zijn in jouw vakgebied. Beste L&D-vrienden, we hebben één gouden raad: Zwem! Tegen! De! Stroom!

 

Kawa 24. Go for innovation that is valuable and unique

Streef er dus in jouw leerbeleid naar om zowel ‘valuable’ te zijn als ‘unique’.  In alle andere gevallen heb je immers weinig kans op lange termijn succes.  In vele organisaties zit leren echter nog steeds in de linker benedenhoek: er is weinig meerwaarde voor de organisatie en ook de aangereikte leeroplossingen geven weinig blijk van enige enigheid. Aan jou dus om als L&D-professional het verschil te maken en het leerbeleid dat jij voor ogen hebt vorm te geven en te lanceren.

 

En onthoud deze wijze woorden van Guy Kawasaki: “Don’t worry, be crappy”! Af en toe toch…