Winston Wolfe
26 april 2016 — By Mathias Vermeulen

Onze kijk op de doortocht van Gerd Leonhard

Eén van de hoogtepunten van HRXpo, zoniet hét hoogtepunt, was de komst van futurist Gerd Leonhard. Behoorlijk opmerkelijk, want de man komt niet zo vaak naar ons land; dit was dan ook het resultaat van een unieke samenwerking tussen VOV Lerend Netwerk, Stimulearning, PMClub en Vocap. Wij waren er dus als de kippen bij om ons te […]

Eén van de hoogtepunten van HRXpo, zoniet hét hoogtepunt, was de komst van futurist Gerd Leonhard. Behoorlijk opmerkelijk, want de man komt niet zo vaak naar ons land; dit was dan ook het resultaat van een unieke samenwerking tussen VOV Lerend Netwerk, Stimulearning, PMClub en Vocap. Wij waren er dus als de kippen bij om ons te registreren en ons onder te dompelen in de visie van @gleonhard. En om nadien onze kijk op de zaken te schrijven aan de hand van enkele tweets die we die dag zelf de wereld instuurden…

 

Robots

Centraal thema van de dag was de toekomst van werk en hoe HR hierop kon inspelen. De robotisering en automatisering zit er al een eindje aan te komen en zal vermoedelijk een pak functies overbodig maken, maar tegelijk ook nieuwe opportuniteiten creëren. Als je in die context even wil weten of jouw functie future-proof is, dan raden we aan om deze interessante timeline van Quartz eens te controleren. Het komt eigenlijk neer op een eenvoudige redenering: van zodra je een routineuze functie uitoefent, bestaat de kans dat er binnen afzienbare tijd een technologisch en beter alternatief zal bestaan voor jouw taken.

Moeten we dan schrik hebben voor deze veranderingen? Uiteraard niet, want de kernboodschap van Gerd Leonhard was eigenlijk dat de mens nog belangrijker zal worden temidden het grote dataverhaal. Hij vatte het eigenlijk samen dat zowel Algorithm als Humarithm hand in hand zullen moeten samenwerken.

Wat ons betreft een zeer belangrijke nuance, want velen zien technologie nog steeds als des duivels en zijn grote aanhanger van NIMBY. Voor mensen actief binnen L&D vermoedelijk geen vreemd verhaal.

We moeten technologie echter niet gaan inzetten omdat het zo hoort, maar enkel als het concrete toegevoegde waarde weet te genereren. En als we het inzetten, dan moeten we nog steeds opletten voor wat Leonhard ‘het TripAdvisor-effect’ noemt.

Binnen leren passen we dat TripAdvisor-effect eigenlijk onbewust dagelijks toe: wij gaan ervan uit dat mensen die een opleiding gevolgd hebben of geslaagd zijn voor hun online test effectief iets geleerd hebben. Het TripAdvisor-effect is met andere woorden dat wat gebeurt als we ons enkel laten leiden door de data (cq. de quoteringen van mensen op platformen zoals TripAdvisor, scores in een LMS, aanwezigheid tijdens een opleiding, …) zonder nog enige nuance, reflectie, persoonlijk inzicht, … toe te voegen.

Maar goed, eens we binnen HR eindelijk en hopelijk overtuigd zijn om met technologie aan de slag te gaan, is er één les die we voor ogen moeten houden en waarbij we kunnen refereren aan alcoholconsumptie: “Ons vakmanschap gebruik je met verstand”. Zeer vaak trappen we immers in de technologieval:

We springen op iets, vinden het wonderbaarlijk, waardoor we het blindelings teveel en te ruim gaan inzetten waardoor we er finaal eigenlijk de verkeerde dingen mee gaan doen. Neen, we moeten technologie als een trouwe bondgenoot zien, met zijn voordelen en ook zijn beperkingen. Maar in combinatie met ons ‘humarithm’ kan en zal technologie een verdomd krachtige leerkatalysator worden en hebben we de kans om gigantische stappen gaan zetten.

 

Daar draait het om in leren: mensen de nodige ondersteuning bieden zodat ze nog beter gaan presteren. Weg dus met die ellenlange, saaie just-in-case eLearning-module, maar welkom just-in-time effectieve leeroplossing!

Dat was hopelijk voor iedereen in de zaal de belangrijkste take away van de avond! Al is onze vrees dat deze quote van een aanwezige eerder van toepassing zal zijn: “Het zal nog een ganse tijd duren voor de meerderheid van de aanwezigen de impact van hetgeen verteld werd zal beseffen.”