Winston Wolfe
7 april 2014 — By Mathias Vermeulen

Een nieuwe definitie van gamification? Onze mening…

Het bekende adviesbureau Gartner, dat zichzelf omschrijft als “the world’s leading information technology research and advisory company” gooide afgelopen weken een bommetje in het gamification-landschap. En dit door in hun blogreeks koudweg een nieuwe definitie te geven aan de term ‘gamification’. Brian Burke, research analyst bij Gartner omschreef gamification als volgt: “the use of game mechanics […]

Het bekende adviesbureau Gartner, dat zichzelf omschrijft als “the world’s leading information technology research and advisory company” gooide afgelopen weken een bommetje in het gamification-landschap. En dit door in hun blogreeks koudweg een nieuwe definitie te geven aan de term ‘gamification’. Brian Burke, research analyst bij Gartner omschreef gamification als volgt: “the use of game mechanics and experience design to digitally engage and motivate people to achieve their goals”. Tot voor kort werd immers alom gebruik gemaakt van het meer simpele “the use of game design elements in a non-game context”.

 

Laat ons toe even de vernieuwde definitie sceptisch te bekijken.

1. Het toevoegen van het stukje rond ‘motivate people’ is positief, maar het gaat in onze ogen verder dan motiveren. Het draait veeleer om engageren van mensen, het gaat om het aanleren van bepaalde componenten. Maar desondanks is het al een stap vooruit dat er gewag wordt gemaakt van een zeker doel in de definitie.

Progress Wars2. De omschrijving van wat Gartner begrijpt onder ‘game mechanics’, namelijk punten, leaderboards en badges, is dan weer verkeerd en speelt volledig in de kaart van de critici. Mochten de PLB-elementen (points, leaderboards, badges) zo’n cruciale rol spelen in het geheel, dan was Progress Wars ongetwijfeld het leukste en meest verslavende spel ooit. Speel gerust en oordeel vooral zelf!

3. Wat echter het meest tegen onze borst stoot, is de toevoeging van het woord ‘digitally‘ in de definitie. Gamification hoeft helemaal niet via een digitale weg te gebeuren. Integendeel! Gamification wordt vaak als trend of hype omschreven, maar bestaat in se al jaren. Denk in een persoonlijke context bijvoorbeeld aan allerlei speelse en innovatieve oplossingen die je ooit bedacht hebt om je kindje zijn/haar bordje te laten leegeten. Ook dat is gamification, weliswaar in een basisvorm.  Of aan het systeem dat Weight Watchers jaren terug bedacht heeft…

 

Conclusie: dat de definitie van gamification gerust wat scherp gesteld mag/mocht worden, gaan wij niet in twijfel trekken. Maar deze vernieuwde definitie van Gartner is wat ons betreft geen verbeterde oplossing, integendeel. Wij houden het dan liever nog steeds bij de oudere versie, die – als we de reacties mogen geloven – door de meeste mensen nog steeds gesteund wordt.

En nu terug naar Level 14 van Progress Wars!