Winston Wolfe
17 maart 2014 — By Mathias Vermeulen

Gamification in je vrije tijd: Zombies, Run!

“De moeilijkste meters zijn die tussen je zetel en de voordeur.” Dat wordt althans vaak gezegd als het op lopen aankomt. Ondanks alle goede intenties blijft het toch zo moeilijk om je keer op keer op te laden om je schoenen aan te trekken en te vertrekken voor een aantal deugddoende kilometers. En laat het verhogen […]

“De moeilijkste meters zijn die tussen je zetel en de voordeur.” Dat wordt althans vaak gezegd als het op lopen aankomt. Ondanks alle goede intenties blijft het toch zo moeilijk om je keer op keer op te laden om je schoenen aan te trekken en te vertrekken voor een aantal deugddoende kilometers. En laat het verhogen van de motivatie nu net dé doelstelling van gamification zijn. Welkom ‘Zombies, Run’!

 

Zombies-Run_(1)Vandaag bestaan er al talloze apps die jou in staat moeten stellen om je looptraject interessanter te maken. Via gps kan je tot op de meter checken hoeveel je gelopen hebt, in welke tijd, hoeveel calorieën je verbruikt hebt, … Meer nog, je ontvangt hierdoor ook punten en badges en komt op een leaderboard terecht dat je vervolgens kan delen op het sociaal medium van jouw keuze. Wacht eens, punten, badges, leaderboards? Maar dat is toch gamification? Neen, helaas volstaan deze drie game elementen niet om motivatie en engagement te verhogen.

Daarom is ‘Zombies, Run!’ het perfecte voorbeeld van een app die gamification op de goede manier toepast. In ‘Zombies, Run!’ ben je Runner 5 die in opdracht van Abel Township opdrachten moet uitvoeren in een door zombies gecontroleerde streek om het basiskamp verder uit te bouwen. Je loopt een aantal missies waarop je telkens nieuwe uitdagingen krijgt: mensen bevrijden, supplies ophalen, medicijnen verzamelen, … Het systeem werkt zeer eenvoudig: je downloadt de app (voor slechts € 3,59) en tussen de muziek van jouw keuze door, hoor je af en toe berichten van je begeleider over de stand van zaken, nieuwe opdrachten en waar de meute zombies zich bevindt. Je wordt dus vanaf de eerste meters in een avontuur gezogen dat jou niet onberoerd laat. Bovendien heb je ook hier, net als bij andere apps, de mogelijkheid om je loopstatistieken nauwkeurig bij te houden en indien gewenst te delen.

Waarom dit een goed voorbeeld is van gamification? Door de simpele toevoeging van een verhaal en uitdaging. ‘Story’ en ‘challenge’ zijn immers twee belangrijke elementen om mensen mee te krijgen in een motiverend, engagerend geheel. En het succes van Walking Dead toont bovendien aan dat zombieverhalen altijd tot de verbeelding blijven spreken.

Als je dus gamification goed wil gaan toepassen, denk dan niet enkel na over punten en leaderboards, maar denk in de eerste  plaats na over een goed verhaal en een duidelijke challenge waarin je alles wil inbedden.

En als je mij nu wil excuseren, Runner 5 moet een meute zombies gaan wegleiden van het Township…