Winston Wolfe
27 juni 2016 — By Mathias Vermeulen

Start to game (pt. 1)

Dat we graag games spelen, steken we niet onder stoelen of banken. Of het nu gaat om een mobile game, een PC-game of een card- of boardgame, we staan steeds klaar om te winnen. *knipoog* Ook vanuit business-perspectief zijn we volop bezig met de uitwerking van games. Enerzijds ontwikkelen we momenteel een eigen product (een mobile learning game) […]

Dat we graag games spelen, steken we niet onder stoelen of banken. Of het nu gaat om een mobile game, een PC-game of een card- of boardgame, we staan steeds klaar om te winnen. *knipoog*
Ook vanuit business-perspectief zijn we volop bezig met de uitwerking van games. Enerzijds ontwikkelen we momenteel een eigen product (een mobile learning game) en anderzijds werken we geregeld een game of een concept uit voor klanten. Met veel plezier en enthousiasme overigens. Maar geregeld krijgen we toch de vraag: hoe beginnen we daar eigenlijk zelf aan? Wat als we intern zelf een learning game willen maken?

In deze blogreeks ‘Start to game’ zoomen we in op enkele tips & tricks om zelf aan de slag te gaan en de eerste conceptjes uit te werken. Weet echter nu al: niet alles zal super zijn, vaak zal je met je hoofd tegen de muur (en tegen weerstand) botsen, maar de ultieme beloning volgt ongetwijfeld!

GamesLet’s play

Volgens velen is de eerste stap gewoon games spelen, en liefst verschillende types. Mobile games, op Playstation, cardgames, … Speel verschillende types en soorten, maakt niet uit welke. Om te winnen? Dat mag, maar vooral om te analyseren. Om te zien wat werkt en wat niet werkt. Welke elementen je aantrekken in de game en welke regels je vooral het spelplezier ontnemen. Als je je games aan het evalueren bent, zoek dan bvb. een antwoord op enkele van de onderstaande vragen:

  1. Wat is het uiteindelijke doel van het game?
  2. Zijn de (spel)regels duidelijk? Dien je een ganse handleiding te lezen of leer je de regels tijdens het spelen zelf?
  3. Hoe zit het met de look & feel? Word je erdoor aangetrokken? Zit er een verhaallijn in?
  4. Is het game competitief of coöperatief? Wie is de tegenstander? Met hoeveel mensen moet/kan je het game spelen?
  5. Welke elementen uit het game kan je/wil je meenemen in je eigen game?

Games die wij bijvoorbeeld recent gebruikt hebben in een startproces zijn oa. Device 6, Kolonisten van Catan (kaartversie) LifeLine, Time’s Up, Monument, A Dark Room, …

Regels? Elementen?

Uiteraard wordt er vaak gegoocheld met termen zoals game mechanics, dynamics, elements, components, … Belangrijk in je game design proces is om ook een klein beetje die taal te begrijpen. Zo verstaan we onder game dynamics bepaalde dynamieken die de speler moet voltooien om het uiteindelijke doel te halen: oplossen, verzamelen, race naar de finish, bevrijden, veroveren, … Game mechanics zijn dan weer de set van regels die aan het game verbonden zijn. Dat kunnen regels zijn die de speler moet volgen (denk aan de spelregels bij boardgames), of regels die automatisch in het game verwerkt zitten (punten ontvangen, badges vrijspelen, naar een volgend level gaan, …).
Games 2Game elementen of componenten zijn dan weer verschillende items die in een game zitten die de speler gemotiveerd moeten houden. Dat kan gaan om het verhaal of het thema, maar evenzeer over strategie of kans, look & feel, punten/leaderboards/badges, …

Genoeg geschreven en gelezen, tijd om effectief te gaan spelen! Haal die oude speldoos van onder het stoef, schakel de Nintendo aan of speel nog eens een oud MS-Dos game.

Maar vooral: analyseer!