Winston Wolfe
26 maart 2014 — By Mathias Vermeulen

Welkom, eLearning Manifesto! (deel 1)

“We believe that learning technology offers the possibility for creating uniquely valuable learning experiences. We also believe, with a sense of sadness and profound frustration, that most elearning fails to live up to its promise.” Dit zijn de wijze en rake woorden waarmee het eLearning Manifest aanvat. Nagels met koppen slaan, heet dat dan. Vier grootheden […]

Badge

“We believe that learning technology offers the possibility for creating uniquely valuable learning experiences. We also believe, with a sense of sadness and profound frustration, that most elearning fails to live up to its promise.” Dit zijn de wijze en rake woorden waarmee het eLearning Manifest aanvat. Nagels met koppen slaan, heet dat dan. Vier grootheden uit de e-opleidingswereld, met name Michael Allen, Julie Dirksen, Clark Quinn en Will Thalheimer slaakten deze noodkreet en stonden aan de basis van het – wat ons betreft – zeer interessante manifest.

Vermoedelijk heeft iedereen wel al ergens een eLearning gevolgd, om na enkele minuten onophoudelijk te geeuwen van verveling en zich af te vragen wat de reële meerwaarde van dit onding moet betekenen in je dagelijkse bezigheid. Vreest niet, iedereen kent het gevoel. Veel eLearning-opleidingen zijn immers eerder e-reading met een ‘klik om verder te gaan’-knop en wat meerkeuzevraagjes. Zeer efficiënte oplossingen, one size fits all, die vooral gericht zijn op kennis, inhoud en louter didactische feedback. Ook wij hebben ons in de begindagen hieraan gezondigd.

 

De nieuwe wind die de vier hierboven omschreven pioniers door het eLearning landschap willen blazen, vertrekt echter vanuit de focus op performance, engagement en authenticiteit en ‘spaced practice’. Deze verklaring mondt uit in een 22-tal principes waarrond het ganse manifest is opgebouwd. Wij hebben er een 5-tal geselecteerd, 5 principes die vandaag vaak genegeerd worden:

Is training the solution1. Do not assume that learning is the solution: vaak lijkt het voor velen dat opleiding de enige oplossing is op een probleem dat zich stelt. Durf als L&D-verantwoordelijke kritisch te zijn en de dialoog aan te gaan. Opleiding is immers vaak net niet de oplossing!  Wij hanteren hieromtrent geregeld een kwadrant uit een boek van Jane Bozarth, dat hiernaast afgebeeld staat.

2. Do not assume that eLearning is the answer. Nog een veel gehoorde opmerking is: “Kom, laten we snel een online opleiding maken, lekker efficiënt.” Eens je beslist hebt dat opleiding de oplossing op een probleem kan zijn, is het echter nog verre van zeker dat je met eLearning geholpen zal worden. Start hier met je af te vragen welke verbetering in performance je concreet wilt zien. Wie weet zijn bvb. simpele eenpuntslessen (job aids) al een antwoord op enkele van je vragen. Of een blended oplossing, waar het eLearning luikje slechts een klein stuk van de puzzel is. Wees dus ook hier kritisch, en denk na wat je wenst te bereiken.

 

In een volgende blogpost zoomen we in op drie andere principes. Tot die tijd: blijf kritisch! En voor we het vergeten, elearningmanifesto werkt met Open Badges. Cool! Very cool!