Winston Wolfe
18 november 2013 — By Mathias Vermeulen

Welkom, nieuwe collega!

Stel even, heel even, dat je één euro krijgt voor elk boek dat reeds verschenen is over een goed onthaalbeleid. Dan vermoed ik dat je financiële zorgen – mocht je die al hebben – in één klap van de baan zijn en je ergens uitgerust aan een strand op de Bahama’s ligt te genieten. Onthaal […]

Stel even, heel even, dat je één euro krijgt voor elk boek dat reeds verschenen is over een goed onthaalbeleid. Dan vermoed ik dat je financiële zorgen – mocht je die al hebben – in één klap van de baan zijn en je ergens uitgerust aan een strand op de Bahama’s ligt te genieten. Onthaal van nieuwe medewerkers, het blijft een speciaal en moeilijk iets.

 

Kipper Williams cartoon 31 July 2012

Copyright Kipper Williams

Als we vlug even googelen, dan zegt de portaalsite werk.be ons het volgende: Nieuwe medewerkers moeten, volgens de grootte van de onderneming op verschillende momenten informatie krijgen (< 20 werknemers: minstens bij aanwerving en op de eerste werkdag en > 20 werknemers: bij aanwerving, op de eerste dag en tijdens de onthaalperiode). Het onthaal is wettelijk geregeld via de arbeidsovereenkomstenwet (art20), CAO22 over onthaal en aanpassing van werknemers, KB van 27 maart 1998 (regelt het werkgeversbeleid inzake welzijn op het werk), KB van 25 april 2007 (verplicht onthaal, peterschap en ondertekend document).

Een hele boterham, maar het feit dat onthaal wettelijk geregeld is, valt uiteraard toe te juichen. Anders zouden – laten we heel eerlijk zijn – vele bedrijven onder het mom van ‘time is money’ een onthaal totaal aan hun laars lappen. Toch heeft ook deze wettelijke regeling zijn keerzijde en bereikt het ons inziens niet zijn doel. De ervaring leert ons immers dat het onthaalbeleid in vele gevallen een louter administratieve aangelegenheid geworden is. Formuliertje hier, handtekening daar, documentje bij mevrouw X en tot slot nog een finale krabbel bij meneer Z. Klaar is kees, onthaalplicht vervuld, welkom en veel succes!

Wat met een kwalitatief, menselijk onthaal, waar medewerkers de tijd en de kans krijgen om te acclimatiseren en hun nieuwe collega’s en werkomgeving te leren kennen? Wat met het onthaal waar de werknemer centraal staat en niet één of andere formuliertje dat dringend ondertekend moet worden? Vaak hoor je wel eens – vermoedelijk in een andere context – het gezegde: goed begonnen is half gewonnen. Laten we vanaf vandaag dit gezegd als basis nemen van een goed onthaalbeleid. Afgesproken?

Wat is jouw mening? En vooral, wat is jouw ervaring? Heb jij ergens als nieuwkomer een leuke (of minder leuke) onthaalervaring meegemaakt?