Winston Wolfe
23 april 2014 — By Mathias Vermeulen

De band tussen L&D en marketing

Is L&D schatplichtig aan marketing? Of omgekeerd? We zaten al enige tijd te broeden op een blog waarin we de link proberen te leggen tussen marketing en Learning & Development. Het begon allemaal toen we enkele van de nieuwe trends binnen L&D aan het bekijken waren en opmerkten dat velen hun oorsprong vonden in… jawel, […]

Is L&D schatplichtig aan marketing? Of omgekeerd? We zaten al enige tijd te broeden op een blog waarin we de link proberen te leggen tussen marketing en Learning & Development. Het begon allemaal toen we enkele van de nieuwe trends binnen L&D aan het bekijken waren en opmerkten dat velen hun oorsprong vonden in… jawel, marketing. Of was het nu toch omgekeerd? Sowieso is de uitdaging in zowel marketing als L&D om engagement en meerwaarde te creëren.

 

OnceUponATime1. Storytelling

Het draait in marketing al lang niet meer enkel om het product of het merk, het gaat om de beleving, het creëren van meerwaarde, om het engageren van klanten en het meenemen van de mensen in een ontdekkingstocht naar dat tikkeltje meer. Marketeers proberen waarde te creëren voor hun klanten en gebruiken daar graag echte ‘stories’ voor.  Google gerust even naar de site van pakweg Coca-Cola. Je zal zien dat je niet overstelpt wordt met hun producten, maar dat je opgenomen wordt in een verhaal over authenticiteit, meerwaarde, groepsgevoel, …

Ook binnen L&D zijn we eindelijk ook zover dat we geloven in de kracht van storytelling om in te zetten in het L&D-beleid. Binnen learning waren we (en zijn velen nog steeds) dol op lijstjes, opsommingen, afkortingen, … om pakweg bepaalde concepten en begrippen duidelijk te maken. Veel hiervan werd in de hand gewerkt door bvb. de statische PowerPoints, vol bullet points. Welnu, ons brein houdt veel meer van een echt verhaal: “Bullets don’t kill people, bulleted lists do.”

 

Gamification2. Gamification

Gamification is het gebruik van game-elementen in een niet-game context om engagement en motivatie te verhogen. We doen het al jaren onbewust, maar enkele jaren geleden werd daar de leuke term ‘gamification’ op gekleefd. En de initiatieven vanuit marketingmiddens schoten als paddenstoelen uit de grond. Punten, badges, leaderboards, challenges, … Elk zichzelf respecterend merk ging ermee aan de slag; om klanten te motiveren en aan hun merk te binden, om wederom een beleving te creëren.

Sinds enkele jaren zien we gamification ook opduiken in leermiddens. Ook hier met als grote uitdaging om de ‘learner’ te motiveren en te engageren en de transfer van kennis te vergroten en te verbeteren.

 

Big data3. Big Data

En temidden al dat geweld, hebben we de grote onbekende: Big Data.  Een wijs man zei ooit om op onze hoede te zijn voor concepten waarbij elk woord met een hoofdletter begint. Maar Big Data is overal. Koop een boek op Amazon en zij zullen jou nog wat extra suggesties overbrengen die jou misschien ook wel interesseren. 

Binnen L&D is Big Data nog niet volledig doorgebroken, integendeel. Wij zijn vermoedelijk ietwat bevreesd voor data en analyse van data. We doen er ook weinig mee. Maar stel je maar even voor dat we via de Tin Can API meer inzicht krijgen in hoe de mensen in je organisatie leren, wanneer ze leren, wat ze leren, … Wat voor meerwaarde zou dat niet bieden! Het is nu alleszins al mogelijk met de nakende lancering van de Learning Lockers! Meer hierover binnenkort!

 

Kortom, we gaan ons niet mengen in een kip-of-ei-discussie over wie nu eerst was, maar het spreekt voor zich dat de collega’s van de marketingafdeling vaak gelijklopende uitdagingen hebben en dat overleg hier vaak kan leiden tot een absolute troef in de aanpak van jouw leerbeleid!