Winston Wolfe
2 februari 2015 — By Mathias Vermeulen

Maakt een vallende boom geluid?

Het is een raadseltje dat af en toe eens aan bod komt als we in een filosofisch-wetenschappelijke bui verkeren: “Maakt een vallende boom geluid als er niemand in de buurt is om het te horen?” Denk daar straks maar eens goed over na, nadat je onze blogpost gelezen hebt! Want laten we deze stelling even verplaatsen […]

Tree CHet is een raadseltje dat af en toe eens aan bod komt als we in een filosofisch-wetenschappelijke bui verkeren: “Maakt een vallende boom geluid als er niemand in de buurt is om het te horen?” Denk daar straks maar eens goed over na, nadat je onze blogpost gelezen hebt!

Want laten we deze stelling even verplaatsen naar ons eigen vakgebied: “Leert een medewerker als er niemand in de buurt is om dat te bevestigen?” Vroeger, toen de dieren nog spraken en toen L&D niet verder kwam dan een training organiseren, had iedereen vermoedelijk volmondig “Uiteraard niet!” geantwoord. Gelukkig is L&D de laatste jaren aan een (r)evolutie bezig en beginnen we massaal in te zien dat leren veel meer is dan dat ene klassikaal moment, tussen 9u en 17u, samen gezellig voor een beamer, heel eventjes onderbroken door een warme lunch of een broodje.

Of we het nu leuk vinden of niet, onze medewerkers leren dag in, dag uit, “anywhere, anytime”! En dat vergt een totaal andere mindset bij L&D, een gewijzigde rol waarbij we afstappen van het managen en evolueren richting motiveren, cureren en context creëren. Bovendien moeten we hierbij altijd twee zaken voor ogen houden.

 

1. Onze medewerkers zitten vanaf nu zelf achter het stuur

De tijd is voorbij dat L&D voorkauwde wat mensen moesten leren, dat L&D alle leeracties nauwgezet managede. Neen, medewerkers hebben vandaag zelf de macht om hun leertraject vorm te geven, om zelf bepaalde leerbeslissingen te nemen en om te gaan bepalen waar en wanneer ze leren. We kunnen ons immers geen leven zonder Google en YouTube meer voorstellen, laat staan dat we onze smartphone en tablet permanent moeten inleveren en inruilen voor die oude (en degelijke!) Nokia 6230. Neen, beste L&D’er, de tijd dat je volledige controle had, is definitief voorbij. Probeer het dan ook zeker niet opnieuw na te streven!

 

2. Technologie kan wonderen doen

Nu we definitief ingezien hebben dat wij niet meer ‘in the lead’ zijn, moeten we op zoek naar middelen die ons wel kunnen assisteren bij het in kaart brengen van zoveel mogelijk niet-formele leermomenten. Geen sinecure en in vele gevallen vermoedelijk zelfs wishfull thinking, ware het niet dat de xAPI (Tin Can API) ons sinds kort enkele mogelijkheden aanreikt om in te spelen op het veranderende leerlandschap. Dat, beste L&D’er, zou dan ook jouw uitdaging moeten zijn: omarm de technologische mogelijkheden, zoek uit wat bij jou en je organisatie past en vooral: leer wat xAPI is en wat het kan!

tin-can-api